Den fysiska bokhandeln tappade en femtedel av försäljningen 2020 jämfört med föregående år. Men Bokhandlareföreningens ordförande Maria Hamrefors är övertygad om att kunderna återvänder efter pandemin.
– När corona-restriktionerna lättar är jag övertygad om att vi kommer att få se att kunderna kommer tillbaka till bokhandeln och att försäljningen återhämtar sig. Det finns många positiva tecken, som visar att bokhandeln kommer att gå stärkt ur krisen, säger Maria Hamrefors, ordförande i Bokhandlareföreningen, till Boktugg.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Idag släpptes Bokförsäljningsstatistiken för 2020 och som väntat är det ingen rolig läsning för fysisk bokhandel som tappade en femtedel av försäljningen (-19,1 procent) jämfört med föregående år. Vilket naturligtvis till stor del beror på pandemin.
– Skälen till att försäljningen minskat i bokhandeln är inte att kunderna inte vill handla i bokhandeln. Det är ju det faktum att vi uppmanats att inte handla i butiker över huvud taget som slår igenom i statistiken. I januari och februari – före corona-restriktionerna – ökade bokförsäljningen i den fysiska bokhandeln med 8,2 procent. Och vi såg att marknaden återhämtade sig rejält i oktober när smittspridningen gick ner, säger Maria Hamrefors.
Hon menar att pandemin även har visat hur starka relationerna är mellan bokhandelskunderna och bokhandeln.
– De som haft nära till sin bokhandel när de jobbat hemma eller varit på semester har handlat mycket mer än tidigare. Det finns bokhandlare som ökat sin försäljning med 20 procent eller mer.
Det går alltså inte att dra slutsatsen att den fysiska bokhandeln spelat ut sin roll och att folk nu lärt sig handla på nätet. Nätbokhandeln ökade lika mycket som fysisk bokhandel tappade procentuellt. Men i reella tal växte ehandeln ännu mer.
Här är också en utmaning för 2021 och framåt som blev tydlig under det första pandemiåret, 2020: alla butiker behöver en egen ehandel. Akademibokhandeln har akademibokhandeln.se – även om de har ett visst problem i att franchisebutiker inte tar del av den försäljning som genereras på nätet. Akademibokhandeln äger även Bokus som ökat sin försäljning rejält.
Tittar man på den fysiska bokförsäljningen så står fysisk bokhandel nu för 27 procent av försäljningen medan nätbokhandel (inklusive bokklubbar) har 67 procent och dagligvaruhandel resterande 6 procent av det som redovisas i Bokförsäljningsstatistik 2020.
Både Akademibokhandeln och Ugglan har satsningar på ehandel som dock når långt ifrån alla butiker. Fortfarande saknar många butiker egna webbshopar, både i och utanför kedjorna. Är detta frågor som diskuteras inom föreningen, eller det är upp till kedjor och enskilda bokhandlar att hänga på ehandeln?
– Jag avstår från att kommentera Akademibokhandeln och Ugglan specifikt, det är upp till dem att kommentera. Generellt kan man dock se att bokhandlarna blivit vassare digitalt under pandemin – idag erbjuder många e-handel och förbeställning online med utlämning i butik, marknadsföring i sociala medier är en självklarhet och många jobbar med digitala evenemang. Detta är förmågor som finns kvar när pandemin är över, säger Maria Hamrefors.
Vilka slutsatser drar du annars efter att ha läst siffrorna i rapporten?
– Det är uppenbart att intresset för bokläsning är fortsatt stort – när vi får mer tid så läser vi mer! Det är glädjande att försäljningen av tryckta böcker ökar med 4,1 procent – ett trendbrott från tidigare år, säger Maria Hamrefors och tillägger:
– Vi ser också hur viktig den fysiska bokhandeln är för barnböckerna. Det är en genre som drabbas hårt under pandemin. När totalmarknaden vuxit så har barnboksförsäljningen stått stilla. Där har inte övriga kanaler kompenserat för tappet i bokhandeln.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!