Den danska nätbokhandeln Saxo ökade omsättningen med hela 30 procent 2020. En del av framgången är medlemskapet Saxo Premium som inkluderar streaming av böcker.
– Det har varit ett lärorikt och otroligt arbetsamt år för Saxo, vilket årsbokslutet vittnar om. Vi har välkomnat många nya och tidigare kunder till oss under året och sänt ut massor av böcker och ljudupplevelser. Samtidigt har vi lyckats hålla vår höga leveranshastighet och kundnöjdhet vilket jag är enormt stolt över. Jag är skyldig mina medarbetare ett stort tack, de har gjort en extra insats under mycket annorlunda villkor. Saxo kommer således styrkta ut ur 2020 vilket också var planen efter omställningsåret förra året, säger Natasha Brandt, VD för Saxo, i ett pressmeddelande.
Saxo ökade omsättningen med nästan 30 procent, från 307,6 miljoner DKK 2019 till 394,5 milj DKK (motsvarande 535 Mkr). Framför allt lyckades man vända underskottet 2019 till vinst, +4,8 milj DKK på sista raden jämfört med -11,8 milj DKK 2019.
Försäljningen av böcker växte i alla format och dessutom ökade antalet abonnenter betydligt på Saxo Premium som både är en prenumerationstjänst (som konkurrerar med Mofibo/Storytel, Bookbeat, Nextory och Chapter) och ett medlemskap som ger rabatter och fri frakt vid köp av fysiska böcker.
Just denna kombination av styckförsäljning och streamingplattform hoppas Saxo ska vara en framgångsfaktor när nu marknaden för prenumerationstjänster blir allt hårdare.
Saxo ägs av mediakoncernen JP/Politikens Hus som även äger svenska förlaget Polaris.