Den lilla bokhandeln Foggy Pine Books i Boone, North Carolina, skulle aldrig ha råd att annonsera på TV. Men Stephen Colbert bjöd dem på en ”reklamvideo” med kändisarna Tom Hanks och Sam Elliot. Bokhandeln fick 600 beställningar på en kväll.
Super Bowl, finalen i amerikansk fotboll, är bland det dyraste stället du kan placera en reklamfilm. TV-bolaget CBS tog i år 5,5 miljoner dollar (45 Mkr) för 30 sekunder.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Men Stephen Colbert, programledare för The Late Show som också visas på CBS bestämde sig för att välja ut ett litet lokalt företag och låta dem få lite gratis reklam. De valde en lokal bokhandel i Boone, North Carolina – en ort med färre än 20 000 invånare. Colbert och hans team filmade i bokhandeln, men berättade inte i förväg vad de tänkte göra för inslag.
Men de uppmanade ägaren till bokhandeln Foggy Pine Books, med det skräckinjagande namnet Mary Ruthless, att titta på programmet – och dessutom installera en kamera som fångade hennes reaktioner (se nedre klippet).
Spelade in ”reklamfilm” med Tom Hanks
Så vad gjorde The Late Show-teamet då? Jo, en reklamfilm i Super Bowl-stil som marknadsför en lokal bokhandel. Där Tom Hanks dyker upp och lovordar deras sortiment av böcker och skådespelaren Sam Elliot är speaker.
Resultatet? I somras startades en crowdfundingkampanj för bokhandeln som hoppades samla in 20 000 dollar. Den har fått en rejäl skjuts de senaste dagarna efter tv-inslaget:
Och dessutom följde Colbert alltså upp inslaget med att rapportera om ägarens reaktioner på sändningen:
En härlig historia. Ägaren till Foggy Pine Books berättar i en intervju att de inte nådde budgetmålet på 1 350 sålda böcker i januari utan ”bara” sålde 836 böcker, enligt Southern Living. Vilket inte räcker för att hålla bokhandeln flytande. Men lite tv-reklam ändrade på det.
– Sedan inslaget sänts fick vi över 600 beställningar, på en enda kväll. Vi är bara tre i personalen just nu så vi kämpar för att hinna med, men vi jobbar på, säger Deion Cooper, som jobbar i bokhandeln, till Southern Living.
Det innebär att bokhandeln inte längre behöver oroa sig för att överleva vintern. Istället blir de kanske tvungna att ta in extrapersonal för att hantera alla ordrar. Själva bokhandeln är stängd för besökare, men (som man ser i reklamfilmen och på bokhandelns Instagram) så har de löst det med drive-in och överlämning genom ett sidofönster.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!