Axiell Media, distributör av eböcker och ljudböcker, har vid en extra bolagsstämma valt in Maria Hamrefors som ledamot.
Maria Hamrefors har tidigare varit VD för Akademibokhandeln och är idag ordförande för Bokhandlareföreningen, och har styrelseuppdrag i bland annat Tidningsaktiebolaget Svenska Bokhandel, Vi Media och Utbildningsradion.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Maria bidrar med erfarenhet från operativt såväl som strategiskt arbete och jag ser fram emot att samarbeta med henne i Axiell Medias styrelse. Axiell Media är idag ledande i Norden för distribution av digitala och strömmade böcker till bibliotek och retail. Vår nästa resa är att stärka och bredda våra tjänster i Norden samt påbörja en expansion i Europa. Det kräver en aktiv styrelse med förståelse för affärsutveckling och den speciella dynamik som finns i en snabbrörlig bransch, säger Joel Sommerfeldt, VD och Koncernchef Axiell Group, i ett pressmeddelande.
Axiell Media uppger att de idag har över 125 000 digitala böcker (inte enbart svenska) och har varit delaktiga i bland annat utvecklingen av Bokus Plays plattform. Dessutom har Axiell en egen ljudboksapp för bibliotek, Bibblio, som de uppger har 400 000 användare i Sverige.
– Jag ser fram emot att engagera mig i Axiell Media och få vara en del i bolagets utveckling. Jag är övertygad om att det finns stora möjligheter att fortsätta driva digitaliseringslösningar och tillgänglighet av media på ett hållbart sätt, som skapar förutsättningar för att branschen kan ge alla möjlighet att läsa, säger Maria Hamrefors i samma pressmeddelande där Axiell motiverar valet:
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
”Maria Hamrefors har erfarenhet av strategiutveckling, M&A och verksamhetsstyrning från sin karriär inom bokbranschen och media och tillför kunskap som kommer att fortsätta att utveckla Axiell Medias erbjudande. Marias breda förankring i bokbranschen samt förståelse för dynamiken och affärsmodeller kopplat till digital media kommer att bidra till att stärka Axiell Medias position i Norden samt stötta en geografisk expansion.”
Elib grundades 2000 och femton år senare köpte den internationella koncernen Axiell Group 70 procent av bolaget. 2017 köpte Axiell Group ut de återstående delägarna och numera heter bolaget Axiell Media, även om de som varit i branschen länge kallar dem Elib.