Adlibrisgruppen ökade sin omsättning med 19 procent till 2,7 miljarder. Bokförsäljningen var drivande med en 22-procentig ökning. Dessutom levererade Adlibris äntligen vinst igen.
– Efter ett tufft omställningsår 2019 där vi vidtog många genomgripande åtgärder kan vi konstatera att vi nu är ett företag som har en fungerande affärsmodell. Våra leveranser har fungerat mycket bra under hela året, kundnöjdheten har ökat och våra undersökningar visar att vårt varumärke är starkast i branschen, säger Jonas Karlén, VD Adlibrisgruppen, i ett pressmeddelande.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Adlibris har under året tagit marknadsandelar i samtliga marknader där de är verksamma. Och det allra mest positiva är kanske att 2019 års brakförlust vändes till vinst, visserligen ”bara” 50 Mkr vilket ger en vinstmarginal på 1,85 procent.
– Alla nyckeltal pekar åt rätt håll, vilket är oerhört glädjande inför de kommande åren. Jag är stolt över vad alla medarbetare har presterat under 2020 och kan konstatera att vi har kommit längre i vår förändringsresa än vad vi trodde skulle vara möjligt när vi inledde året, säger Jonas Karlén.
I pressreleasen hittar vi några nyckeltal och huvudhändelser:
- EBITA uppgår till +50 Mkr, en förbättring med 266 Mkr
- Omsättningen uppgick till 2,7 miljarder kronor, vilket är en ökning med 19 procent
- Det positiva kassaflödet uppgår till +125 Mkr
- Campusbokhandeln förvärvades
Från ägaren Bonnier AB får vi mer fakta:
”Bokförsäljningen ökar med 22 procent och drivs främst av privatkunders ökade digitala inköp i samband med pandemin samt ökad satsning på marknadsföring i digitala kanaler. Även försäljningen av andra artiklar än böcker ökar under året med 4 procent där garn, sällskapsspel och pussel på Adlibris-sajterna, trädgårdsprodukter på Odla.nu och gåvokort via Morot & Co utmärker sig.”
Där kan vi även utläsa att resultatförbättringen ”förklaras främst av en högre försäljning, förstärkt marginal, lageroptimering och effektivare logistikkedja”.
En del av lageroptimering kan vara avskaffandet av kommissionslager för de mindre förlagen som skedde i somras, men flera förlag vittnar även om att Adlibris gör mindre beställningar i volym. Något som dock likväl kan vara anekdotisk statistik, även om det tyder på mer just-in-time.
Nu återstår att se hur utvecklingen 2021 ser ut, om svenskarna fortsätter handla böcker på nätet i lika hög utsträckning som det senaste året och – kanske ännu viktigare – fortsätter köpa pappersböcker.
Adlibrisgruppen består av e-handelssajterna Adlibris, Campusbokhandeln, Mediafy, Discshop och Odla.nu. Adlibrisgruppen är en del av Bonnier AB.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!