Uppsägningar på Adlibris – elva tjänster ska bort från kundtjänst

Adlibris hade ett rekordår 2020 och ökade försäljningen kraftigt. Foto: Pressbild.

Trots ett rekordår försäljningsmässigt 2020 varslade Adlibris förra veckan om uppsägningar vid kundtjänsten i Morgongåva. Det kom som en chock, menar anställda.

Det är Sala Allehanda som rapporterar om hur beskedet kom på ett möte förra veckan. Flera i personalen på kundservice kommer förlora sitt jobb med hänvisning till arbetsbrist och omorganisation. Enligt tidningen finns idag 34 anställda på kundservice i Morgongåva, varav 26 stycken i den arbetsgrupp som berörs av uppsägningarna. Totalt är det elva tjänster som ska bort.

Tidningen har inte fått någon kommentar från facket, men har pratat med flera anställda som säger sig vara chockade av beskedet efter att Adlibris precis slagit rekord i julhandeln.

– Det är otroligt dåligt hanterat av Adlibris. Det var vi inte beredda på, vi jobbar på en e-handel och har fullt upp hela tiden. Det är först nu vi har en rimlig arbetssituation, säger en anställd som vill vara anonym, till Sala Allehanda.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Adlibris bekräftar uppsägningarna för tidningen. En del hänger ihop med den omstrukturering som Adlibris gjort med större fokus på böcker och att vissa andra ehandelssajter har avvecklats eller sålts, vilket VD Jonas Karlén berättade om i en intervju.

– Vi har renodlat vårat kunderbjudande. Vi har också jobbat med att förbättra leveranserna och kvalitén. Det sammantaget har gjort att arbetsuppgifterna på kundservice minskat. Det vi gör nu är att anpassa bemanningen efter det nya behovet, säger Linnea Wiklund, HR-chef på Adlibris, till Sala Allehanda.

Personalen menar att det beror på att Adlibris redan outsourcat delar av kundtjänst till ett bolag i Manilla.

– Vi jobbar med konsulter i Manilla för att ha en flexibilitet, exempelvis om det är en ökad sjukfrånvaro eller om vi får ett tillfälligt ökat behov. Men vi har grundbemanningen på kundservice i Morgongåva, och det planerar vi att ha framåt också, säger Wiklund till Sala Allehanda.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.