Trots ett rekordår försäljningsmässigt 2020 varslade Adlibris förra veckan om uppsägningar vid kundtjänsten i Morgongåva. Det kom som en chock, menar anställda.
Det är Sala Allehanda som rapporterar om hur beskedet kom på ett möte förra veckan. Flera i personalen på kundservice kommer förlora sitt jobb med hänvisning till arbetsbrist och omorganisation. Enligt tidningen finns idag 34 anställda på kundservice i Morgongåva, varav 26 stycken i den arbetsgrupp som berörs av uppsägningarna. Totalt är det elva tjänster som ska bort.
Tidningen har inte fått någon kommentar från facket, men har pratat med flera anställda som säger sig vara chockade av beskedet efter att Adlibris precis slagit rekord i julhandeln.
– Det är otroligt dåligt hanterat av Adlibris. Det var vi inte beredda på, vi jobbar på en e-handel och har fullt upp hela tiden. Det är först nu vi har en rimlig arbetssituation, säger en anställd som vill vara anonym, till Sala Allehanda.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Adlibris bekräftar uppsägningarna för tidningen. En del hänger ihop med den omstrukturering som Adlibris gjort med större fokus på böcker och att vissa andra ehandelssajter har avvecklats eller sålts, vilket VD Jonas Karlén berättade om i en intervju.
– Vi har renodlat vårat kunderbjudande. Vi har också jobbat med att förbättra leveranserna och kvalitén. Det sammantaget har gjort att arbetsuppgifterna på kundservice minskat. Det vi gör nu är att anpassa bemanningen efter det nya behovet, säger Linnea Wiklund, HR-chef på Adlibris, till Sala Allehanda.
Personalen menar att det beror på att Adlibris redan outsourcat delar av kundtjänst till ett bolag i Manilla.
– Vi jobbar med konsulter i Manilla för att ha en flexibilitet, exempelvis om det är en ökad sjukfrånvaro eller om vi får ett tillfälligt ökat behov. Men vi har grundbemanningen på kundservice i Morgongåva, och det planerar vi att ha framåt också, säger Wiklund till Sala Allehanda.