Ur kundens perspektiv är det självklart – en bok ska finnas i alla format på utgivningsdagen. Ska förlagen uppfylla denna önskan eller hålla på vissa för att maximera intäkterna? Ny teknik ger dessutom ännu fler format.
För tio år sedan började vissa förlag tala om tripple-play (som varit ett modeord för att paketera kabeltv, internet och telefoni) när en ny bok släpptes i alla tre formaten samtidigt: inbunden, ebok och ljudbok. Då var det ovanligt eftersom långt ifrån alla böcker faktiskt blev ljudbok och det fanns många förlag som tvekade över om det var värt pengarna att producera en epub-fil när det nästan bara var bibliotek som genererade digitala intäkter.
För att läsa denna artikel krävs en prenumeration på Analysbrevet. Logga in eller teckna en prenumeration.
1-2 ggr per månad kommer ett nytt Analysbrev där vi går på djupet i en trend eller tittar på hur bokbranschen fungerar ur olika perspektiv.
Intressant läsning för dig som jobbar i bokbranschen, är journalist eller drömmer om att jobba med böcker.
Du får dessutom tillgång till arkivet med de senaste årens utgåvor av Analysbrevet.