Två satsningar som egentligen är helt separata sammanföll i tid. Men båda ska bidra till att Polaris når 100 Mkr i omsättning, menar förlagschefen Jonas Axelsson.
I en separat artikel berättar vi om dagens affär där Polaris köper skånska bokförlaget Roos & Tegnér samt satsningen på att etablera det digitala förlaget North Audio Publishing.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Egentligen är det två helt separata satsningar som råkade sammanfalla i tid. Men båda är en del av att vi tar sats för att bli större och vassare, säger Jonas Axelsson, VD för Polaris förlag som ägs av danska Politiken forlag.
Framför allt talar han om de rekryteringar av duktiga personer som satsningarna innebär.
– Petra (Ward), Malin (Tenghamn) och Anders (Abrahamsson) som är anställda på Roos & Tegnér är duktiga personer. Sedan har de ju även haft Karl Enequist som deltidsförläggare i Stockholm. Det är sådant vi får titta på nu, vilka frilansare vi kan dra nytta av i teamet, säger Jonas.
Ett annat nyförvärv är Lasse Jexell, säljare på Piratförlaget som nu får en roll som Digital Sales Manager med huvudansvar för att börja bygga upp North Audio Publishing som ska fokusera på ljudböcker och eböcker.
– När vi började tala om det digitala förlaget så blev Lasse mer och mer självklar som kandidat. Han har jobbat både med pappersböcker, ljudböcker och digitalt med svenska författare och varit länge i branschen. Det är så vi vill göra det, utgå ifrån förläggeri och inte från tech- eller plattformssidan. Vi vill se det som utgivning, inte paketering. Det kändes viktigt, säger Jonas Axelsson och tillägger:
– Lasse har bevisat sig för mig både socialt och affärsmässigt. Han får ganska fria händer och kommer att jobba mycket med våra kollegor i Köpenhamn. Lasse kommer att rapportera till Jakob Harden som är digital chef på Politikens Forlag. Vi kommer också att behöva fler krafter på den digitala sidan.
Lasse Jexell tillträder sin nya tjänst den 1 maj 2021.
– Piratförlaget hade inte möjlighet att släppa honom tidigare.
Polaris förlag blir nio anställda i Stockholm den 1 februari och tio med Lasse Jexell. Men för två veckor sedan flyttade förlaget in i nya lokaler på Tegelviksgatan nära Barnängsparken på östra Södermalm.
– Vi har nästan 300 kvadratmeter så alla har eget rum och så har vi en stor trädgård på baksidan dessutom.
Polaris ska växa. Redan när förlaget etablerades talades om målbilden 100 Mkr i omsättning, vilket Jonas Axelsson fortfarande anser är vad som behövs för att få den stabilitet som krävs för att våga göra stora satsningar på utgivningar. Att ha muskler. Förra året nådde Polaris själva 30 Mkr i omsättning, och de räknar med att tillsammans med Roos & Tegnér snudda vid 50 Mkr. Dessutom med svarta siffror för båda förlagen. Halvvägs till målet med andra ord.
Är den här affären en del av en konsolideringsvåg på den nordiska bokmarknaden?
– Jag vet inte om det är en trend eller en tillfällighet att det skett flera affärer på kort tid. Med Roos & Tegnér så var det en kombination av att de behövde mer resurser för att ta nästa steg och att vi började titta på fackboksmarknaden och kanske rekrytera. Jag är väldigt tacksam över det Michael åstadkommit och det var smart av honom att få Politikens intresse. Det känns som en sund affär. Annars är väl det stora orosmolnet den vertikala integration som driver andra affärer som exempelvis Bonniers uppköp. Politiken har visserligen en vertikal i Danmark [där man äger nätbokhandeln Saxo och streamingtjänsten Saxo Premium] men det är inte på samma nivå som Storytel och Bonniers, säger Jonas Axelsson.
Polaris framgångsrecept även framöver menar han är att hitta bra titlar och författare. Som framgångssagan med Karin Smirnoffs succétrilogi som nu närmar sig 600 000 sålda exemplar och börjat ta fart i Danmark. I dagarna släpptes den även i Tyskland.
Anade du att den skulle bli så stor?
– Jag hade förhoppningar, det kändes som en bok som skulle kunna växa genom mun-till-öra, att de som läste den pratade om den. Och det dröjde ett tag innan den tog fart. Jag har ju varit i branschen tillräckligt länge för att veta att även en bra bok behöver lite tur och tillfälligheter för att bli en bästsäljare.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!