November innebar rekord för ehandeln i Sverige. Hela 85 procent av befolkningen köpte någonting på nätet, den högsta siffra som uppmätts.
– Vi har länge trott att e-handeln kommer att nå nivåer där de allra flesta har e-handlat något den senaste månaden men vi trodde inte att det skulle ske så snabbt. November är dock inte en vanlig månad på grund av Black Friday. Även förra året såg vi i november en högre e-handelsandel jämfört med resten av året. Att 85 procent av svenskarna har e-handlat är dock en nivå vi inte har registrerat förut och det hade sannolikt tagit två till tre normala år för att komma dit e-handeln är nu, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett pressmeddelande.
De svenska nätbokhandlarna Bokus och Adlibris har rapporterat om ökningar på 50 procent under julhandeln (som dock sträcker sig in i december). Enligt PostNords undersökning växte ehandeln med 25 procent i november, jämfört med samma månad 2019, sett till konsumenternas egna uppskattningar.
November var en rekordmånad även förra året då 78 procent uppgav att de ehandlat. Ända sedan april har ehandelsbarometern sedan visat 76-78 procent bortsett från en dipp i september (73 procent). I undersökningen svarade 33 procent att de handlat böcker/media på nätet (25 procent i november 2019).
Största produktkategorierna är dock kläder/skor (47 %) samt skönhet/hälsa (40 %). Kunderna är relativt trogna Sverige och 72 procent handlade enbart från svenska sajter. Men 12 procent av svenskarna handlade böcker/media från utlandet.
Värt att notera: köp i butik som bokats via internet räknas inte som ehandel.
PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln.