Julhelgen är över. God mat, julklappar och umgås med sitt hushåll. I år har det verkligen inte blivit som vanligt för någon, varken i eller utanför bokbranschen.
Jag ska erkänna att jag egentligen uppskattar en lugn och skön julafton. I år har det verkligen varit okej att stanna hemma och inte överdriva julklappsshoppingen.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
På Boktuggs sajt har det också varit väldigt lugnt, varken på julafton, juldagen eller annandag jul har jag ägnat den särskilt mycket uppmärksamhet mer än att lägga upp några enstaka TT-texter.
- Ljudböckerna som får dig att varva ner (eller upp)
- 12-årige debutanten Willem Källmodin: Älskar skräck
- Författaren Siv Widerberg är död
På juldagen började jag läsa Harlan Cobens nya bok Pojken från skogen som släpps den 4 januari. För ovanlighetens skull en pappersbok som jag nästan aldrig har tid till annars. Och idag läste jag ut den.
Annars har jag mer funderat över Boktugg 2021 och hur vi ska organisera vårt arbete, vad vi ska fokusera på. Vi har inte riktigt stängt böckerna för 2020, det återstår ju fortfarande några dagar då jag hoppas på att vi får in lite fler Boktugg Supporters. Vi ökade omsättningen i år med nästan 50 procent och jag tror vi behöver en minst lika stor ökning 2021 för att det ska vara hållbart.
Om vi kunnat tjäna en krona på varje unik besökare per månad eller om alla som prenumererade på nyhetsbrevet även var Boktugg Supporters, då skulle vi vara hemma. Men så enkelt är det naturligtvis inte, även om man önskar det.
Tittar man på trender i mediabranschen under 2020 så är den tydligaste att fokus skiftat från annons till prenumeration. I stort sett alla mediahus, stora som små, ser betalande läsare som den bästa vägen framåt. Det finns flera framgångshistorier, men de allra flesta är antingen väldigt stora (NY Times, Wall Street Journal, The Athletic eller här hemma: Dagens Nyheter) alternativt väldigt små (podcasts och nyhetsbrev som drivs av en person och får ett par tusen personer att betala 5-10 dollar i månaden via Substack eller Patreon).
Däremellan då? Där majoriteten av dagstidningarna i Sverige (om man bortser från att Bonniers snart köpt upp hälften av dem) hamnar, liksom mer nischade sajter/tidningar som Boktugg.
Där vet vi fortfarande inte. Hur mycket är Boktugg värt för dig? Eller kanske ännu viktigare: hur mycket är du beredd att betala för att Boktugg ska finnas kvar? För vissa personer är svaret en eller flera tusenlappar per år, för andra personer är svaret noll.
Det sistnämnda behöver inte innebära att man inte uppskattar innehållet, bara att man inte vill betala. Eller helt enkelt inte anser sig ha råd. Boktugg använder exempelvis både gratistjänster och betaltjänster för att driva sajten och det är inte alltid nyttan och prislappen överensstämmer. Kort sagt: en del tjänster vi nyttjar är väldigt billiga och andra väldigt dyra.
Vårt nyårslöfte, inför 2021, är att göra Boktugg ännu bättre. Vi har som vanligt en del idéer om hur det ska gå till, och jag hoppas att du vill vara med på resan.
Imorgon har vi en tidsinställd Söndagstuggare-artikel och sedan börjar det bli dags att summera och se tillbaka på vad som hände under 2020.
God fortsättning!
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!