Dagbok för alla våra läsare (Julkalender 2020) – dag 22

Dagbok för alla våra läsare, kallar vi 2020 års julkalender. Bilder: iStock. Montage: Boktugg.

Nätbokhandelns och ljudbokstjänsternas år. Eller är 2020 faktiskt böckernas år? Och så är det dags för Boktugg Supporter.

Det blir märkliga dagar med hemmakontor och barn som har jullov. Visst saknar man det där med jullov? Detta år är ännu märkligare när man får ifrågasätta varje besök i en butik – vilken tid är det minst folk och behöver jag verkligen köpa den där julklappen?

Precis hemkommen från Ica Maxi där jag passade på att handla sista timmen innan de stängde kl 22. Ändå var det mer folk än det brukar vid den här tiden på dagen.

Att 2020 är nätbokhandelns år råder det inget tvivel om. Idag gick Bokus ut med ett pressmeddelande med budskapet att de ökar försäljningen med 50 procent i julhandeln jämfört med föregående år. Det är otroligt mycket.

Det är inte enbart positivt såklart, att hinna med att plocka och packa är en utmaning. Nätbokhandlarna har dock garderat sig mer än tidigare år och varnat för långa leveranstider – som kunderna kanske för ovanlighetens skull har mer förståelse för.

Lite kul var det också att höra att det inte enbart är topplistans titlar som säljs – Bokus sålde över 100 000 unika titlar (isbn) under årets julhandel.

Storytel hade sammanställt en topplista över de mest lyssnade barnböckerna i sin tjänst. En rätt märklig lista som jag undrar ifall de verkligen hade tänkt igenom, sju av tio titlar kom från två Storytel Original-serier av samma författare: humorgruppen IJustWantToBeCool som därmed dominerar barnens lyssnande på ljudböcker hos Storytel.

Men är verkligen fyra 25-minutersavsnitt i samma serie olika böcker?

Annars är det verkligen prenumerationstjänsternas och nätbokhandlarnas år. Och deras försäljning ökar så kraftigt att bokförsäljningen som helhet måste ha ökat när vi summerar hela 2020 om några veckor.

Vad händer 2021, kommer utvecklingen att fortsätta på samma sätt? Det blir intressant att se helårets siffror för alla olika genrer, det har snackats om att barnböcker har drabbats av den minskade försäljningen i fysisk bokhandel. Inte bästsäljarna, men bredden. Det kan vara ett resultat av att alla 70+ uppmanats att inte gå och handla det senaste halvåret, men också att allt fler barn faktiskt läser på skärm. Och lyssnar.

Idag har jag också ägnat en del tid åt att brottas med Facebooks annonsverktyg som inte får höga betyg för sitt gränssnitt. Kanske är jag otålig och trött på att de ändrar det fullständigt en gång i halvåret utan en tanke på befintliga användare. Eller så är det faktiskt så uselt och ologiskt som det känns. Det kanske är dags att gå någon Facebook-annonserings-kurs – eller läsa en bok om det?

Boktugg Supporter från 1 kr/dag

Enkelhet och tydlighet är viktigt. Jag har funderat en del de senaste veckorna över hur Boktugg kommunicerar kring våra prenumerationsalternativ. Det är möjligt att vi upplevs lika röriga som Facebook.

Eftersom jag inte vill lägga en betalvägg på den här sajten och stoppa in varannan nyhetsartikel bakom inloggning så har vi haft olika varianter på frivilliga stödprenumerationer. Men vi har även haft premiumalternativ med vår Insider-sajt där innehållet också förändrats över tid.

Inför 2021 är det dags att bli tydligare. Att inte vara som Facebook Business.

Alltså introducerar vi Boktugg Supporter-prenumerationer där du skänker 1, 2 eller 3 kr/dag för att hålla Boktugg.se öppen och fri. För att inte kortföretagen ska äta upp hela vinsten så debiteras prenumerationen var 105:e dag (jo, jag tänkte egentligen var 100:e dag men betalningsplattformen erbjöd endast veckor och månader som intervall så det fick bli 15 veckor = 105 dagar).

Därutöver har vi fortfarande kvar Boktugg Insider med bland annat Analysbrevet för dig som är ett bokproffs, alltså jobbar i bokbranschen. Under 2021 kommer vi att göra skillnaden mellan Supporter och Insider ännu tydligare.

Alltså ägnade jag några timmar åt att lägga upp allt det här och bygga en liten landningssida. Vi har visserligen en webbdesigner och en utvecklare i vårt team, men enklare grejer löser jag själv.

Och det är alltså anledningen till att vi bara publicerade tre artiklar idag, denna inräknad.

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Följ med på Alexanders arbetsresa

Detta är en ljudbok där Alexander berättar om sin kamp för att försöka komma in på arbetsmarknaden och hur ålderdomliga normer i kombination med nya arbetssätt skapar fällor för honom

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,