Under julhandeln har försäljningen på Bokus ökat med över 50 % jämfört med förra året, vilket innebär nytt försäljningsrekord. Och det är inte bara bästsäljare som hamnar under granen: över 100 000 unika titlar såldes.
– Vi har upplevt en fantastisk försäljningsutveckling för Bokus under 2020. Jag ser Bokus framgång som ett kvitto på att vi fokuserar på rätt saker – böcker och läsupplevelse – och på hur viktig nätbokhandeln är för såväl den enskilda konsumenten som samhället i stort. Det är tydligt att litteratur och läsglädje blir allt viktigare när vår värld begränsas, säger Jonas Weibull, E-handelschef på Bokhandelsgruppen, i ett pressmeddelande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Under Black Friday nådde Bokus den högsta försäljningen sedan starten 1997. När nu försäljningen över hela julhandeln sammanställs kan Bokus rapportera en försäljningsökning med 50 % jämfört med förra året, ytterligare ett försäljningsrekord.
När man går in på sajten på tisdagseftermiddagen har fokus skiftat till presentkort, digitala böcker för download och givetvis prenumerationstjänsten Bokus Play. Men ända fram till kl 14 gick det att beställa vissa titlar för leverans den 23 december.
Förvarnat om längre leveranstider
Ehandel handlar mycket om lager och logistik – hur hanterar man en ökad ordervolym på 50 % som måste innebaära stora utmaningar inte minst i form av extra personal?
– Lagerhanteringen är självklart en mycket viktig pusselbit för att kunna vara en duktig e-handlare och redan för ett år sedan påbörjade vi ett stort förbättringsarbete tillsammans med vår logistikpartner. Vi förutspådde också tidigt att ordervolymer skulle öka och har haft bra och kontinuerlig dialog med lager och bemanningsföretag för att säkra upp extrapersonal inför julhandeln, säger Jonas Weibull till Boktugg.
Flera förlag, inte minst de som har titlar på Publit (som trycks on demand och därmed de facto inte har lagersaldo) har uttryck att reagerat på att Bokus väldigt tidigt flaggade upp ”kan ej levereras före jul” på titlar som normalt borde kunna levereras på åtminstone 5-6 dagar.
Har ni valt principen ”hängslen och livrem” när det gäller leveranstid i år för att inte lova för mycket?
– Många e-handlare har haft utmaningar med logistiken i år. Vi valde i ett tidigt skede att proaktivt informera om längre leveranstider och hög belastning för att försäkra oss om att kunna leva upp till våra kunders förväntningar. På så vis kan man säga att vi valde principen ”hängslen och livrem” i år.
Sålde över 100 000 unika titlar
En annan fråga alla ställer sig är förstås om årets försäljningsboom för nätbokhandlarna (enligt SvB har även Adlibris ökat sin försäljning i jul med uppåt 50 procent).
Vad är er bedömning själva, är det en bestående förändring eller en tillfällig effekt av pandemin och restriktionerna?
– Coronasituationen har varit en katalysator för många förändringar som redan pågick och här tror jag inte att vi kommer att se en återgång till hur det var innan pandemin. Exempelvis så förväntar jag mig att kunders krav på flexiblare fraktalternativ kommer att bestå.
Det är mycket fokus på bästsäljare och topplistor. Hur många olika titlar (unika ISBN) ni sålt under julhandeln?
– Under julkampanjen i år har vi sålt över 100 000 unika titlar vilket visar på bredden av vårt utbud och våra kunders intresse för litteratur, säger Jonas Weibull.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!