Tove Leffler återvänder till sitt rätta element: ljud. Men trots alla sina år på radion kunde inte ens hon förutspå den enorma tillväxten för streamade ljudböcker. Nu ser hon poddboken som ett framtidsformat.
Nyheten att Tove Leffler byter Bokförlaget Atlas mot poddbolaget Soundtelling skrev vi om tidigare idag. Nu följer vi upp med några snabba frågor till henne.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Du har jobbat med radio tidigare, har du saknat att jobba med ljud?
– Verkligen! Jag är utbildad inom radio och jag har levt och andats ljud hela mitt liv. Ljud är verkligen mitt rätta element egentligen, säger Tove Leffler till Boktugg.
På Atlas har ni väl knappt gett ut ljudböcker?
– Vi har gett ut en ljudbok under namnet Premiss. Men i princip nej. Anledningen är ju att den utgivning som Atlas haft är mycket fack och kvalificerad skönlitteratur, genrer som inte gör sig så bra som regelrätta ljudböcker. Däremot är jag av den starka övertygelsen att det går att göra ljud av många fler böcker än de som flugit i våra strömningstjänster. Det gäller bara att veta hur man ska göra det.
Så vad är en poddbok egentligen, hur skiljer den sig från ljudboken?
– Poddbok ser vi som att vi anpassar innehållet till ljud. Alltså inte att en skådespelare läser den skrivna texten rakt upp och ner. En utveckling av boken helt enkelt. Exakt hur det blir beror på vad det är för material vi arbetar med från början.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Du kom ändå från radio till bokbranschen, anade du då att ljudboken skulle bli så stor?
– Nej, det gjorde jag inte då. Även om min första krönika på SvB handlade om att jag var typ den enda som lyssnade på digitala ljudböcker, att det ansågs töntigt. Men att jag inte förstod varför inte andra gjorde det, då det gick så lätt att kombinera med andra sysslor. Även om jag inte trodde på strömningstjänsten då …
Du ser poddböcker som en möjlighet för förlagen att nå ut?
– Ja! Det finns massor av innehåll hos våra förlag som bara väntar på att bli poddböcker, säger Tove Leffler.