Axiell Media och Publit får konkurrens när Bokinfo börjar distribuera digitala filer som ljud- och eböcker till återförsäljare. Norstedts förlagsgrupp och Bonnierförlagen är de två första kunderna.
Norstedts Förlagsgrupp och Bonnierförlagen har tecknat avtal om att gå in i Bokinfos nya tjänst Digital distribution som hanterar digitala format som ljud- och e-böcker. Bokinfo distribuerar sedan länge metadata till alla återförsäljare, från stora och små boklådor till nätbokhandeln och
streamingtjänsterna. Kort sagt: förlagen lägger in alla uppgifter om en ny bok i Bokinfos databas och nätbokhandlare hämtar informationen till sina databaser. Dessutom söker fysiska bokhandlar i databasen för att veta när en titel kommer ut och vad den kostar.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Det var naturligt att ta nästa steg och även erbjuda leverans av e-böcker och ljudböcker till nätbokhandeln och streamingtjänsterna. Vi stärker vårt erbjudande mot branschen genom att hantera både metadata och digital distribution på ett högkvalitativt sätt, säger Christer Perslöv, vd på Bokinfo.
Den nya tjänsten innebär att förlagen kan lägga upp metadata och filer hos Bokinfo och få spridning till alla streamingleverantörer, men även Google, Apple och Overdrive. Tjänsten är kostnadsfri för Bokinfos kunder och för den som lägger upp metadata hos Bokinfo ingår tjänsten Digital distribution.
Värt att notera är dock att Bokinfo inte distribuerar filer till nätbokhandlarna för styckförsäljning. I dagsläget inte heller till Bokus Play eftersom de använder Axiell Media som underleverantör eller till de bibliotek som tar sina eböcker och ljudböcker via Axiell.
Hur ser Publit och Axiell på detta, att ni nu blir en konkurrent till dem?
– Vi har haft en dialog med båda och de är medvetna om att vi gör det här. Axiell var tydliga med att de såg oss som en konkurrent medan vi haft en mer konstruktiv dialog med Publit. Men det är klart att det kommer att påverka dem, säger Christer Perslöv till Boktugg.
– Det här är en liten men efterlängtad revolution för oss förlag. Det innebär mindre arbete för oss och bättre kontroll på våra filer och vår metadata. Med den här tjänsten befäster Bokinfo sin roll som navet i bokbranschen, säger Linda Säresand, vice vd på Norstedts Förlagsgrupp, i en kommentar.
Under lång tid har bland andra Boktugg kritiserat bristen på digitala titlar i Bokinfos databas vilket även synts på topplistor där ”Okänd titel” dyker upp i stort sett varje månad. Förlagen har helt enkelt inte haft något incitament att lägga upp sina titlar hos Bokinfo när de redan når nätbokhandlar och streamingtjänster via Publit och Axiell Media.
– Vi ska inte sticka under stol med att en anledning till att vi gör det här är att få med alla digitala filer i vår databas. Vi vill ju att den ska vara komplett. Vi har tittat på olika lösningar och även provat lägre avgifter. Nu tycker vi att vi har ett bra erbjudande.
Ett problem som många småförlag upplevt i sina kontakter med streamingtjänsterna, inte minst jätten Storytel, är att de inte kunnat skriva avtal och få distribution på sina eböcker och ljudböcker. Det hoppas Bokinfo nu kunna lösa.
– Vi har byggt en onboardingfunktion där streamingtjänsterna kan lägga upp sina standardavtal som förlaget kan acceptera och därefter automatiskt få upp sina titlar hos Storytel, Bookbeat och Nextory. Vi har inte fått in avtalen ännu, men det här är något som alla streamingtjänster bett om så jag tror alla ser fram emot det, säger Christer Perslöv.
Bokinfo tar ingen procent på försäljningen, faktum är att de inte ens hanterar några betalningar åt förlagen. Det är istället respektive streamingtjänst som skickar ut avräkningar och betalar ut royalty. Alternativt kan förlaget anlita någon som samlar ihop dessa, exempelvis Publit.
”Med den nya tjänsten kan branschen också på sikt få en bättre försäljningsstatistik där alla digitala artiklar ingår, en stor förbättring mot idag där många svenska digitala böcker saknas i Bokinfo. Även Bonnierförlagen ser fram emot en samlad tjänst för bokbranschens digitala filer och metadata”, skriver Bokinfo.
– Vi ser mycket positivt på Bokinfos initiativ då en större enhetlighet i data- och metadatastrukturer varit efterlängtad. Kvalitativa och gemensamma
datastrukturer leder till bättre statistik och analyser och både vi på förlagen och återförsäljarna kommer att kunna spara mycket tid genom mer effektiva processer, kommenterar Göran Wiberg, försäljningsdirektör på Bonnierförlagen.
Den nya tjänsten tas i drift vid årsskiftet 1 januari 2021. Bokinfo ägs av Bonnierförlagen, Norstedts Förlagsgrupp, Natur & Kultur och Förlagssystem. Bokinfo har inget vinstkrav utan drivs för att säkerställa en trygg och kvalitetsmässig hantering av metadata och nu digital distribution i bokbranschen.
– Vi tittar även på olika lösningar för att kunna leverera filer även till nätbokhandlarna för styckförsäljning, säger Christer Perslöv.
Bonnierförlagen och Norstedts förlagsgrupp blir alltså först ut. Bokinfo räknar med att kunna släppa in övriga kunder under våren.
Ännu en gång ritas kartan om i den svenska bokbranschen. Bokinfo tar ett viktigt steg mot att vara fortsatt relevanta när allt fler förlag ger ut åtminstone vissa av sina titlar enbart i digitala format.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.