Axiell Media inför månadsavgift för förlag med låg försäljning – dyrt för nystartade

Det är inte gratis att distribuera eböcker eller digitala ljudböcker. Nu höjer Axiell Media priset för nya förlag och inför månadsavgift för de som säljer för lite. Foto: iStock.

Det blir dyrare att distribuera eböcker via Axiell Media för nystartade och små förlag. Från årsskiftet debiteras 1 548 kr/år för alla förlag med för låg försäljning och anslutningsavgiften höjs till 3 495 kr.

Flera mindre förlag och egenutgivare larmade Boktugg efter att ett mejl gått ut från Axiell Media (tidigare Elib) till dess samarbetsförlag. Viss förvirring rådde kring budskapet då ett nytt kundavtal innebar helt andra villkor (som bara framgick av en bilaga till avtalet).

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

– Det var inte särskilt snyggt gjort att gömma det i en avtalsbilaga. De kunde ha varit tydliga i mejlet och ärliga med att de tänkte höja avgifterna, säger en egenutgivare till Boktugg.

“För att ansluta till Axiell Medias kundportal betalar förlaget en engångsavgift om 3 495 SEK samt en serviceavgift om 129 SEK/månad till dess förlaget uppnår en bruttoomsättning på minst 5000 kr/år från avtalsstart. Därefter upphör serviceavgiften automatiskt. Bruttoomsättningen beräknas på perioden 1 oktober – 30 september och faktureras årsvis i förskott”, stod det att läsa.

Dessutom förklarade Axiell Media att “Det uppdaterade avtalet gäller från när du signerar det, dock är sista dagen för att signera det den 2 mars. Ditt nuvarande avtal, med 90 dagars uppsägningstid, kommer då upphöra att gälla. Om du inte signerat det uppdaterade avtalet före utsatt tid kommer vi att tolka det som att du vill säga upp ditt avtal och kommer då dra tillbaka dina böcker från våra distributionskanaler och ta bort dina kunduppgifter i enlighet med GDPR.”

Många förlag undrade om de måste betala en ny anslutningsavgift trots att de varit kunder i flera år, men så är inte fallet.

– Tyvärr blev det lite otydligt att endast nya förlag betalar en anslutningsavgift, och det kan vi bara beklaga. Vi förtydligar detta i kompletterande information, och säkerställer att det blir tydligt för alla, säger Jenny Söderqvist, Marketing Manager på Axiell Media, till Boktugg.

Avgiften baseras på omsättning föregående år. Första avgiften baseras alltså på perioden 1 oktober 2019 till 30 september 2020. Månadsavgiften faktureras på årsbasis i förhand, första fakturan skickas ut i mars 2021. Därefter kommer den faktureras årligen i oktober månad.

Tidigare har Axiell Media endast tagit betalt i form av provision på sålda och utlånade böcker samt vid produktion (exempelvis konvertering till epubfiler). Anslutningsavgiften har dock höjts i flera steg, och nu blir det alltså riktigt dyrt för en egenutgivare.

Många förlag tycker att det är dyrt och konstaterar att Axiells plattform inte ens stödjer självfaktura och automatisk utbetalning av royalty utan förlagen tvingas göra detta manuellt. Varför behöver ni ta ut en avgift av de minsta förlagen?
– Månadsavgiften på 129 kr summerar till 1548 kr/år för att tillgå alla tjänster i vår plattform, och vi tycker att det är fullt skäligt för det breda erbjudande vi har. Marknaden och våra tjänster har som du vet breddats mycket de sista åren, vilket också innebär att vi kontinuerligt investerat och fortsätter investera. Vi uppdaterar också vår plattform, även om det som du nämner finns utrymme för ytterligare förbättringar från vår sida, säger Jenny Söderqvist och tillägger:

– Våra investeringar innebär också att vi integrerar nya försäljningskanaler, lagrar stora mängder e- och inte minst ljudböcker och erbjuder avancerade streaminglösningar och slutkundstjänster och har personal som supporterar förlag med olika frågor – allt i syfte att hjälpa våra förlag att sälja mer på ett tryggt och säkert sätt. Som alla aktörer på marknaden behöver vi en ersättning för våra tjänster, och kan tyvärr inte erbjuda dessa kostnadsfritt för förlag där omsättningen ännu är så liten som hos de förlag vi talar om här. Därför tar vi ut ersättningen.

För större och medelstora förlag kommer den här förändringen inte att ha någon betydelse. Men det kommer att drabba hundratals mindre förlag, främst egenutgivare som någon gång betalat för att lägga upp sina titlar hos Elib och säljer för några hundralappar per år. Nu tvingas de betala och gå back – eller att se sina eböcker försvinna i ett digitalt bokbål.

Hur många förlag och ebokstitlar handlar det om, och vad sker rent praktiskt? Kommer ni att hjälpa de förlag som vill flytta sina eböcker?
– Förlag som tecknar avtalet med de nya villkoren övergår automatiskt i en annan modell från det att omsättningen passerar 5 000 kr på årsbasis. Gällande risken för att många böcker försvinner, och hur många förlag det berör: vi går inte in på våra avtal i detalj, men de förlag vi talar om här har ett fåtal titlar och också titlar med låg spridning på marknaden. Väljer man att inte teckna avtalet så har vi naturligtvis inga synpunkter på det, och vi tror inte att förlagen behöver särskild hjälp av oss för att göra andra val. Vi har ju inga rättigheter till de verk man som förlag har hos oss, och författare och förlag har såklart egen kontroll på sina producerade verk, säger Jenny Söderqvist.

Ett problem i sammanhanget är förstås att den som väljer bort Axiell Media även väljer bort en del av biblioteken. Eftersom tidigare upphandlingar av eboksutlåning skapat en monopolsituation som bara delvis brutits av den senaste upphandlingen som Overdrive vann. Läget för digital utlåning kan enkelt uttryckas som förvirrad i Sverige.

Man kan förstås argumentera för att det förlag som inte säljer eböcker för 5 000 kr på ett år är väldigt litet. Det motsvarar 250 utlån eller exempelvis 100-200 sålda eböcker. Helt enkelt inte särskilt lönsamma kunder för Axiell Media.

Den konkurrerande distributören Publit fick liknande kritik när de införde en ny modell med månadsavgifter som visserligen kompenserades av att man helt slipper provision och istället betalar en flat rate. Publit har dock fortfarande en variant som är gratis, men den når varken bibliotek eller streamingtjänster utan enbart nätbokhandlare (och förlagets egen widgetshop).

I teorin innebär digital distribution att en titel aldrig försvinner eftersom det inte finns något lager som kostar pengar. Men Axiells beslut går i motsatt riktning. Det innebär att digitala titlar kommer att försvinna. De äldsta ebokstitlarna vi hittar hos svenska nätbokhandlar är från 2001. De första åren kom det dock ut väldigt få titlar.

Många egenutgivare tycker med rätta att det låter absurt att inträdesavgiften för att få lov att publicera sina digitala titlar numera är 3 495 kr. Och så ytterligare 1 548 kr i förskott för månadsavgifterna första året, priser exklusive moms. Det här kan tvinga flera av dem att istället anlita egenutgivartjänster som mellanhand.

Det är inte utan att man undrar vad som kommer att hända ifall Amazon öppnar upp KDP-plattformen i Sverige.

Fotnot: Axiell Media AB ingår i Axiell Group. Axiell Media omsatte 162,5 Mkr och gjorde en vinst på 3,7 Mkr (2019). Enligt hemsidan är Axiell Media idag en nordisk aktör med närmare 100 000 digitala böcker på mängder av språk som man distribuerar från över 1 200 förlag.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.