För några veckor sedan firade hon femårsjubileum med teamet på Nextory, men till våren ska Camilla Silfvenius ansluta till den konkurrerande tjänsten Storytel för att hitta och bygga författarskap runtom i världen. Hon ser det själv som en chans man bara får en gång i livet.
På tisdagsmorgonen kom nyheten att Camilla Silfvenius, en av nyckelpersonerna på Nextory, fått jobb på Storytel. Precis som många andra jobbar hon för tillfället mest hemifrån där vi når henne på telefon.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Det är ganska ödsligt på vårt [Nextorys] kontor, även om vi inte stängt ner helt. För mig personligen går det fantastiskt bra att jobba hemma, men det är klart att man saknar det sociala, säger Camilla Silfvenius till Boktugg.
Även om hon redan påbörjat överlämning av arbetsuppgifter och avvecklingen av sig själv så är det inte förrän 1 mars nästa år som hon tillträder sin nya tjänst med den långa titeln Head of Global Content Acquisition. Även om hon är Head of Content på Nextory skiljer sig arbetsuppgifterna åt.
– Det här är en tjänst där publishing är en större ingrediens, jämfört med vad jag gör idag. Det känns jättekul, jag är taggad att få jobba med global förlagsverksamhet. Det här handlar om vad jag personligen vill utvecklas inom, säger Camilla.
Det är inte så ofta man har möjlighet att jobba med internationell förlagsverksamhet och utgå från Stockholm?
– Nej, precis. Att få göra det från Stockholm och vara en del av ett team. Att göra det på distans åt ett förlag med huvudkontor i London eller New York skulle inte kännas på samma sätt.
Camilla har en bakgrund inom förlagsvärlden och har jobbat på bland annat Alfabeta och Bilda Förlag. Sedan hamnade hon på Stevali (som förutom att agera säljbolag även hade förlagsverksamheten Grenadine) och det var genom ett uppdrag där för Earbooks som hon kom att bli ljudboksförläggare. Och ägare till Earbooks var då Shadi Bitar.
– Jag har gått lite i cirklar. Jag blev ju sedan kontaktad av Stefan Tegenfalk som ville dra igång Massolit till ett riktigt förlag. Under de åren var jag med om en spännande resa som ledde till att Massolit blev ett börsbolag och köpte Forma Publishing [där bland annat B Wahlströms förlag ingick].
I juni 2015 kom sedan nyheten att Massolit Media köpte Storytel som därigenom fick sin börsnotering och bolaget bytte namn tillbaka till Storytel. Ett år senare gjorde Storytel sedan den stora affären då man köpte Norstedts förlagsgrupp. Men då hade Camilla redan lämnat för att återförenas med Shadi Bitar för att dra igång Nextory.
– Jag och Shadi har känt varandra länge och har fortfarande en bra relation trots att jag sagt upp mig. Vi har en ömsesidig respekt, och Shadi har förståelse för att jag vill göra något nytt och att jag brinner för förlagsdelen. Jag har ändå varit med sedan Nextory startade.
Så Shadi försökte inte övertala dig genom att låta dig starta upp Nextory Original?
– Nej. Jag kan förstås inte veta vad som händer i framtiden, men i den contentstrategi som jag har jobbat med finns det inga sådana planer, säger Camilla.
När man tittar på vad som hänt de senaste fem åren är det en omstöpning av hela den svenska bokbranschen. I maj 2015 hade Storytel 150 000 betalande abonnenter, men inga konkurrenter. Idag finns både Bookbeat och Nextory som var och en närmar sig den siffran. Exakt hur många som idag prenumererar på en ljudbokstjänst i Sverige vet vi inte, men kanske uppåt 800 000-900 000 personer.
– Det är en jätteresa Storytel gjort och den resa jag varit med om på Nextory är fantastisk. Vi har utvecklat tjänsten och appen och finns på flera marknader. Den stora förändringen för min del de senaste åren är just det internationella, att försöka förstå hur en viss marknad fungerar genom sociala och kulturella särdrag.
Det är erfarenheter som hon nu tar med sig in i sin nya roll där hon ska hjälpa Storytel att hitta innehåll över hela världen. Om det innebär att värva författare som är stora på en marknad, eller att identifiera författarskap som kan fungera globalt, är en strategisk fråga hon tänker diskutera med sitt team – den 1 mars.
Men om vi tittar på vad som kommer att hända framöver, kan de svenska ljudbokstjänsterna behålla sitt försprång och fortsätta växa internationellt?
– De nordiska marknaderna var tidiga digitalt, inte minst med ljudböckerna, och det har skapat en förståelse bland förlagen för nya affärsmodeller. Det ger oss ett försprång, säger Camilla och tillägger:
– Men vad är en konkurrent, det är den stora frågan. I framtiden behöver vi kanske tänka vidare än renodlade boktjänster.
Ett budskap vi hör från streamingtjänsterna och som vi även lyft fram regelbundet på Boktugg. Storytel, Nextory och de andra konkurrerar inte bara med varandra utan även med Amazon, Kobo, Apple, Google, Spotify och Youtube.
På tal om cirklar. På Storytel återförenas hon med Stefan Tegenfalk igen.
– Jag känner ju flera av dem som sitter i Storytels ledningsgrupp och har flera före detta kollegor på Riddarholmen. Så det är väl en fördel. Samtidigt är Storytel ett väldigt stort bolag nu, och jag har ännu inte full insyn i hur de jobbar idag. Men det ska bli väldigt spännande, säger Camilla.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!