Målet var 400 000 abonnenter före årsskiftet, men redan igår passerade Bookbeat milstolpen. Mindre än fem år efter första beta-versionen av Bookbeat-appen för eböcker och ljudböcker.
– Det är stort och symboliskt att vi når den här milstolpen innan vår femårsdag, vi gör det efter att ha framgångsrikt slagit oss in på flera marknader med helt olika förutsättningar antingen i rollen som huvudutmanare eller marknadsledare. Allt är tack vare den andra milstolpen vi beräknas passera innan årsskiftet vilket är de hundra stycken fantastiska teammedlemmar som sedan 2015 valt att bli del av vår resa och gjort oss till vad vi är, säger Niclas Sandin, VD för Bookbeat i ett pressmeddelande där han fortsätter:
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– En verksamhet som ständigt strävar att bli bättre idag än vi var igår. Det är nyckeln till att vi på mindre än fem år når en nivå som det i jämförelse tagit konkurrenter över ett decennium att passera. Det är också nyckeln till att över 400 000 betalande användare varje månad i snitt spenderar cirka 25 timmar av sin vardag på böcker via oss i stark konkurrens med all annan digital media, säger Niclas Sandin VD på BookBeat
Den 30 november 2015 släppte BookBeat sin första beta-app på den svenska marknaden, den skarpa lanseringen skedde i slutet av mars 2016. Boktugg intervjuade Niclas Sandin i februari 2017, historien bakom Bonniers tredje försök med en ljudbokstjänst.
Den 24 november 2020, passerade man 400 000 betalande användare. Främst finns användarna i Sverige, Finland och Tyskland. Även Danmark och Polen, där en bred lansering nyligen inletts, bidrar i mindre skala. Utöver dessa fem kärnmarknader erbjuds BookBeat i en engelsk version på ytterligare ett tjugotal europeiska marknader sedan 2019.
Bookbeat (som ägs av Bonnier Books) bjuder också på några milstolpar och en tidshorisont för den resa som streamingtjänsen gjort.
- 100 000 betalande användare 26 juli 2018.
- 200 000 betalande användare (339 dagar senare) 30 juni 2019
- 300 000 betalande användare (298 dagar senare) 23 april 2020
- 400 000 betalande användare (215 dagar) 24 november 2020
– Vi är bara i början av vår resa där vi inom några år siktar på att passera milstolpen en miljon betalande användare. En resa som vi genomför steg för steg, 100 000 åt gången, där innovation och tillväxt blir summan av alla datadrivna insikter vi tillsammans skapar och agerar på. Att vi förkortar tiden mellan varje ny milsolpe vi når är ett fantastiskt betyg från användarna på allt vi gör, säger Niclas Sandin.
BookBeat hade som målsättning att passera 400 000 betalande användare innan årsskiftet, en nivå som nu passerats redan i november. Under 2020 beräknas BookBeat även passera 500 miljoner kronor i intäkter.
Nextory, Bookbeat och Storytel jagar alla marknadsandelar både i Sverige och i en rad andra länder runtom i Europa. Expansion kostar. För 2019 redovisade Bookbeat AB en omsättning på 272 Mkr och en förlust på 118 Mkr (EBIT). När Bookbeats bolag i Finland och Tyskland räknas in landar dock omsättningen på totalt 311 Mkr (2019), påpekar Niclas Sandin.
Totalt har Bookbeat (det svenska bolaget) redovisat förluster på över 370 Mkr, en stor del av detta har dock varit annonsutrymme köpt i Bonnierägda medier som Dagens Nyheter och TV4 (som numera dock ägs av Telia).
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!