Det är nu som striden om den digitala affärsmodellen börjar på allvar. På ena sidan: svenska streamingtjänsterna Storytel & Co, på andra sidan: världens största förlag Penguin Random House.
I veckan fick vi se ännu ett exempel på krocken mellan nya och gamla affärsmodeller i bokbranschen. Barack Obama släppte då första delen av sina memoarer och boken slog försäljningsrekord i USA med 890 000 sålda exemplar (alla format) första dygnet.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Boken släpptes dessutom samma dag på 26 språk, däribland svenska. Ett förlovat land ligger i skrivande stund etta hos både Bokus och Adlibris och är en förväntad storsäljare i bokhandeln.
Däremot syns den inte till på exempelvis Storytels topplista. Förklaringen är enkel: det amerikanska förlaget Penguin Random House, som köpte världsrättigheterna och sedan sålde dem vidare till förlag runtom i världen, har en ny policy som säger att deras böcker inte får finnas i prenumerationstjänster som erbjuder obegränsad lyssning.
På svenska finns eboken – men endast som download. Däremot valde Albert Bonniers förlag att inte läsa in någon ljudbok. Det räcker nämligen inte med att sälja MP3-filer för nedladdning och CD-skivor för att få lönsamhet i en ljudbok år 2020. Du måste ha prenumerationstjänsterna.
För Storytel är detta en nyckelfråga om de ska kunna ta sig in på exempelvis den brittiska och amerikanska marknaden – att få de globala storförlagen att acceptera att deras böcker säljs som en del av en ljudboksbuffé.
Storytel har ett tungt argument: om inte förlagen ser upp så kommer istället Spotify att göra böcker till en del av mixen med musik och podcasts. Ljudbokstjänster betalar bättre än ljudtjänster.
Ännu en aktör har förresten siktet inställt på podcasts: Youtube. Nyligen gjorde bolaget det möjligt för annonsörer att köra reklam utan bild. Detta eftersom en växande del av tittarna inte tittar utan istället använder Youtube för att lyssna på podcasts.
Kommer du ihåg att jag skrev om videoboken som nästa format? Det var inte så far off som en del först trodde.
Fotnot: Denna text är tidigare publicerad i Boktuggs nyhetsbrev #254 som utkom i fredags. Missa inte våra nyhetsbrev i framtiden, prenumerera nedan.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!