Audible är i blåsväder för att de uppmanat sina kunder att returnera ljudböcker – även om de lyssnat på hela. Författare och inläsare protesterar nu och menar att det är bedrägeri av Audible.
Om förlagen varit tveksamma till prenumerationstjänsternas ersättningsmodeller så borde de bli än mer skrämda över de metoder som nu avslöjas på Audible. Protesterna växer nu på nätet, en privat Facebookgrupp kallad Fair Deal for Rights Holders & Narrators har redan fått över 1200 medlemmar.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Alliance of Independent Authors rapporterar om problemen som blivit större och har i två steg ändrat status på ACX (som är Amazons produktionsbolag för ljudböcker som anlitas av många indieförfattare och är den väg de flesta ljudböcker når Audible) från ”partner” till ”pending” och nu senast till ”caution”. Flera av deras medlemmar vittnar om att Audible marknadsför sig genom att lyfta fram en av de tre största fördelarna med ett medlemskap: ”Enkla byten. Att byta ut en titel du köpt med en credit är gratis och enkelt.” Det här har fått bland annat författaren Susan May att gå i taket.
Audible jobbar med en creditbaserad abonnemangsmodell. Kunderna får en ny credit varje månad som kan användas för att köpa valfri ljudbok. Ytterligare böcker får de betala fullpris för om de inte väntar till nästa månad när det kommer en ny credit. Outnyttjade credits får sparas och finns kvar – så länge du inte säger upp ditt abonnemang.
Men Audible ger dig returrätt. Om du inte är nöjd med en ljudbok kan du returnera den och få pengarna (eller din credit) tillbaka upp till 365 dagar efter att du köpt den. Även om du lyssnat på hela boken. På nätet kan man läsa att en kund som sätter i system att returnera ljudböcker kontaktas av Audible och i praktiken utreds för missbruk av funktionen.
För författare och förlag är det dock ett problem att en såld bok inte är garanterat såld utan plötsligt kan returneras flera månader senare. Speciellt det faktum att Audible lyfter fram returrätten aktivt gentemot sina kunder. Det blir en förmån som lockar lyssnarna – på förlag och författares bekostnad.
”Om du har returnerat ljudböcker och missbrukat systemet, oavsett om du varit helt ovetande om följderna för författarna eller ej, snälla sluta. Bara sluta. I den fysiska världen är detta som att äta på en restaurang, njuta av maten och sedan en månad senare be att få dina pengar tillbaka bara för att du gillar att äta på restaurangen men inte har råd att betala, eller inte vill betala, eller vill äta på en annan restaurang för att du redan har provat maten men vill att de ska betala genom att ge dig pengarna tillbaka. Vi författare kommer aldrig att veta vem du är, men vi kommer att vara tacksam om du slutar göra det här”, skriver Susan May på sin hemsida.
Hon påpekar vidare att hon inte har något emot att en lyssnare returnerar en påbörjad bok och föreslår att returrätten kan sträcka sig en timme in i ljudboken, eller kanske en femtedel av boken.
”Returnera innan [du lyssnat] tjugo procent är lugnt i min värld. Om det inte alls är roligt vid tjugo procent, kommer du förmodligen inte att gilla resten. Ge upp. Om du lyssnar på hela för att den kanske har ett bra slut och den inte har det, då är det faktiskt ditt ansvar”, skriver Susan May.
Fotnot: När Boktugg granskar Audibles brittiska erbjudande finns returrätten inte med bland de första fördelar som lyfts fram, men i steg 2 dyker den upp (se skärmdumpen ovan).
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!