Affärsplan för en författare

Den som vill vara författare på heltid behöver en affärsplan. Den kan i sin tur vara väldigt enkel eller väldigt komplex och involvera samarbeten med förlag, agenter, PR-folk och många andra. Eller något som författaren i största utsträckning sköter själv. Foto: iStock.

Har du en affärsplan? Det är en av de första frågorna folk ställer till den som vill starta företag. Men vem ställer frågan till en författare som skrivit sin första bok? Vi måste börja göra det.

Låt mig börja med att säga att jag inte gillar affärsplaner i bemärkelsen sådana som är flera sidor långa och omfattar mängder av kalkyler. De flesta framgångsrika företag startade med en idé, inte en affärsplan.

För att läsa denna artikel krävs en prenumeration på Boktugg AnalysLogga in eller teckna en prenumeration.

1-2 ggr per månad kommer ett nytt Analysbrev där vi går på djupet i en trend eller tittar på hur bokbranschen fungerar ur olika perspektiv.

Intressant läsning för dig som jobbar i bokbranschen, är journalist eller drömmer om att jobba med böcker.

Du får dessutom tillgång till arkivet med de senaste årens utgåvor av Analysbrevet.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Hektors nya deckare tar läsaren tillbaka till kalla krigets hemligheter

I en tid då Sveriges beredskap och geopolitiska hot återigen står i fokus, är författaren Josefine Hektor aktuell med en ny deckare. Skyddsrummet är en psykologiskt laddad berättelse som rör sig mellan sommaren 1986 och samtiden – och som speglar en verklighet där det förflutna känns obehagligt nära.

Fler nyheter