Svenska Publishingpriset har nu utsett vinnarbidragen i 27 olika klasser. Bokförlaget Stolpe vann pris i tre klasser, medan Bonnier Fakta fick en Grand Prix och Bokhandelsgruppen fick pris för en reklamfilm.
För en tid sedan berättade vi om alla böcker som nominerats till Svenska Publishingpriset 2020. Idag presenterades vinnarna i de totalt 27 olika kategorierna, och Boktugg har letat igenom de olika klasserna i jakt på vinnare från bokbranschen.
Bokförlaget Stolpe tog hem hela tre priser för sina böcker. Bokformgivaren Nina Ulmaja fick pris för en katalog till en utställning och tidningen Vi Läser prisades för ett specialnummer om finländsk litteratur.
I webbklassen såg vi inte till någon från bokbranschen bland vinnarna – men Akademibokhandeln/Bokus vann pris för en reklamfilm.
Grand Prix Print gick också till ett bokförlag, nämligen Bonnier Fakta (som vann kategorin Fackböcker mat och dryck).
Här är vinnarbidragen med motiveringar och namn på alla inblandade.
Publishingprisets Grand Prix Print
Från kategorin Fackböcker mat och dryck
Grönsaker A–Ö
För typografisk skönhet och träffsäker, genomarbetad form – en stjärna i formbranschens Guide Michelin.
Bonnier Fakta. Paul Svensson (författare), Mikael Engblom (formgivare), Charlie Drevstam (fotograf), Ebba Svennung (textbearbetning). Bonnier Fakta: Eva Kruk (förläggare), Anna Paljak (redaktör), Robert Hedberg (faktor). JK Morris Production (repro). Livonia Print (tryck).
Bildverk
Tapeter genom tiderna – Perspektiv från världsarvet Engelsbergs bruk
För ett kulturarv dokumenterat med ömhet, detaljrikedom och kunskap.
Bokförlaget Stolpe på uppdrag av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Fackböcker
Hilma af Klint – Tidsandans visionär
För en behaglig och tillgänglig skönhetsupplevelse i ord och bild.
Bokförlaget Stolpe på uppdrag av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål.
Fackböcker mat och dryck
Grönsaker A–Ö
För imponerande matfoto och en personlig och proffsig framställning.
Bonnier Fakta. Paul Svensson (författare), Mikael Engblom (formgivare), Charlie Drevstam (fotograf), Ebba Svennung (textbearbetning). Bonnier Fakta: Eva Kruk (förläggare), Anna Paljak (redaktör), Robert Hedberg (faktor). JK Morris Production (repro). Livonia Print (tryck).
Fackböcker reportage och berättelser
Japan’s past and present
För en makalös framställning i ord och bild.
Bokförlaget Stolpe på uppdrag av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål.
Handböcker och läromedel
Jägarskolan. Allt du behöver för att ta jägarexamen.
För ett innehållsrikt och väl presenterat läromedel – mitt i prick!
FRI reklambyrå i Umeå på uppdrag av Svenska Jägareförbundet. Ulf Lindroth (författare). FRI reklambyrå: Anja Sundberg (AD, grafisk formgivare). Hans Larsson, Lennart Molin, Per-Anders Nilsson och Rolf Svensson (illustratörer). Svenska Jägareförbundet: Ulf Johansson (projektansvarig).
Kataloger
ABOOKISABOOKISABOOK
För ett i alla delar imponerande arbete med smakfull typografi och omsorgsfull formgivning.
Katalogen till ABOOKISABOOKISABOOK bokdesignutställning på China Cultural Centre Stockholm. Ulmaja&Co AB: Nina Ulmaja, Rang Li och Hannah Baklien (koncept och design). China Cultural Centre Stockholm: Maria Lundberg (projektledning).
Tidningar populärvetenskap
Vi Läser Finlandssvensk litteratur
För ett initierat och själfullt magasin med tydligt omslag, kreativ inlaga och grafiska finesser.
Vi Media på uppdrag av Svenska litteratursällskapet i Finland.
Verksamhetshistoria
The early synth days
För en kreativ, härligt nördig bok med stabilt formspråk, taktilt omslag och ritningar som blir till konstverk.
Dataton AB i samarbete med DanagårdLitho AB. Dataton AB: Björn Sandlund (skribent, ad, grafisk formgivare), Jacquie McHale Sjödin (textredigering). Newtech: Nevil Bounds (textredigering). DanagårdLitho AB: Susanne Stenmark (projektledare).
Här hittar du alla vinnare i print-klassen 2020 inklusive ett antal tidningar och andra trycksaker.
Varumärkesfilmer
Bokhandelsgruppen – Då har vi gjort vårt jobb
För snyggt filmfoto, stämningsfullt ljus och en väl sammanhållen helhet.
Kojan Film i samarbete med Consid Communication. Kojan Film: Carl Lohman (regissör), Kevin Gullberg (producent), Simon Öster (fotograf). Consid Communication: Ulf Dufwenberg (copywriter). Bokhandelsgruppen: Emma Ljungberg (art director), Cecilia Helsing (marknads- och kommunikationschef).
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!