Amerikanska nätbokhandeln Bookshop.org lanserades igår i Storbritannien med 150 indiebokhandlare anslutna och gjorde succé med en försäljning på över 65 000 pund. Men skulle det funka i Sverige?
Vi har tidigare berättat om Bookshop.org som startade i USA med målet att utmana Amazon och samtidigt skapa intäkter för indiebokhandlare runtom i landet som får provision när de förmedlar kunder till nätbokhandeln.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
På den amerikanska sajten säger sig Bookshop ha genererat nästan 7,7 miljoner dollar till lokala bokhandlare. Den brittiska sajten har knutit till sig över 150 indiebokhandlare runtom i Storbritannien och sålde för 65 000 pund (motsvarande nästan 750 000 kronor) första dagen. I skrivande stund uppger de att 22 704 pund (261 000 kronor) därmed kommer lokala bokhandlar till godo.
– Vi blir varma i hjärtat av den respons vi fått under vår första dag av bokförsäljning. Vi hoppas att detta är ett tecken på att kunder är redo att förändra sina vanor under dessa besvärliga tider för att stötta de oberoende bokhandlar vi alla älskar, säger Nicole Vanderbilt som är marknadsdirektör för Bookshop UK till The Bookseller.
Hela idén med Bookshop är att en indiebokhandel som genererar en försäljning får 30 procent av priset i kickback. Men även andra kan ansluta sig till affiliateprogrammet – exempelvis förlag, författare, bokbloggare – som ger 10 procent till den som driver försäljningen och ytterligare 10 procent till indiebokhandlare. Man vill vara en god motkraft till Amazons dominans.
Alla är dock inte övertygade. Waterstones chef James Daunt som även äger Daunt Books (en liten kedja med nio butiker) har inte anslutit sig till Bookshop. I en annan intervju med The Bookseller sa Daunt att han var ”djupt skeptisk” till affiliate-upplägg, hur goda intentionerna än är.
På sociala medier har en del frågat sig: varför inte något liknande i Sverige för att stötta de fysiska bokhandlarna? Ja, till att börja med så har vi här två stora nätbokhandlar som konkurrerat i decennier, inte en enda jätte. Det lär inte förändras inom överskådlig tid även om Amazon.se nu lanserats.
För det andra så ägs den ena av dessa (Bokus) av landets största bokhandelskedja, Akademibokhandeln. För det tredje så har den andra stora kedjan, Ugglan, byggt en egen plattform för ehandel som nu börjar rullas ut.
Då återstår inte särskilt många svenska oberoende bokhandlar som står utanför de stora kedjorna. Dessutom har en del av dem, exempelvis SF-bokhandeln, redan egna etablerade webbshopar.
Kort sagt: Behovet av Bookshop SE är i dagsläget inte särskilt stort och marknaden förmodligen alltför liten för dem. Däremot sneglar de säkerligen mot Tyskland, Frankrike och andra stora länder där Amazon skaffat sig en stark position och där det finns tusentals små fysiska bokhandlar som behöver nya intäktskällor.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!