Erik Liedberg, med lång erfarenhet från bokbranschen, går in i en operativ roll på Word Audio Publishing som expanderar internationellt och letar fler medarbetare.
– Vårt fokus 2021 är att addera åtminstone två till tre nya länder och samtidigt stärka verksamheten där vi nu är aktiva. För detta krävs en rutinerad strateg med ekonomiskt fokus och därför har vi sedan tidigt i våras plockat in Erik Liedberg i ledningen av bolaget. Nu kommer han att få en mer operativ roll, säger Mattias Lundgren, grundare och CEO på Word Audio, i ett pressmeddelande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Det helt digitala förlaget WAPI fortsätter alltså sin internationella expansion i takt med att ljudboken som streamad tjänst växer globalt. Word Audio bedriver nu verksamhet i fem länder med en global distribution.
– Författarens möjligheter har aldrig varit större. Vi kan tillsammans skapa berättelser med en lokal förankring, men med en global lyssnarskara genom en nästintill heltäckande distribution. Det är här i övergången mellan det traditionella och det framtida som vi trivs bäst. Det är ofta kaosartat och vi måste våga ta risker för att också kunna skörda frukten av alla innovationer och möjligheter vi står inför, säger Mattias Lundgren.
Erik Liedberg har bland annat erfarenheter som marknadsdirektör på Norstedts, förlagschef på Rabén & Sjögren och VD på Bokus.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Det som lockar med Wapi, förutom att det är ett underbart gäng att jobba med, är att få jobba hands on med allt från författardialog till vår internationella expansion. Att dessutom få göra det i en tight organisation med korta beslutsvägar och utan den ryggsäck av traditioner som annars kan vara rätt vanlig i bokbranschen är socker på toppen, säger Erik Liedberg i samma pressmeddelande.
Förlaget rekryterar just nu en bokförläggare med marknadsfokus i Sverige, Country Managers i både Danmark och Norge, parallellt med en Nordic Sales & Marketing Coordinator.
Word Audio omsatte 31,3 Mkr (2019) och gjorde ett rörelseresultat på 11,6 Mkr, vilket var något lägre än året före då vinsten blev hela 14,8 Mkr med en omsättning på 28,7 Mkr. Ett tecken på att tillväxt utomlands också kostar pengar.