Boktugg kan nu avslöja Amazons hemliga plan. Alla de senaste bevisen pekar nu på samma sak. Läslovet är ett villospår. Amazon.se lanseras självklart till Halloween.
Frågar du barnen i skolan så skulle en del av dem inte säga läslov eller höstlov utan Halloweenlov. De senaste veckorna har medierna kommit med nya pusselbitar i Amazons förberedelser inför sin svenska lansering.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
SvB berättade att de börjat beställa böcker och Boktugg att de annonserade efter lagerpersonal via bemanningsföretag. Och nu i veckan berättade Pricerunner att allt tydde på att Amazon kommer att lansera inom 1-2 veckor och en expert menade att det var vad som krävdes för att hinna trimma in logistiken före Black Friday (27 november).
Så vad händer om en vecka? Läslovet!
Nej, Amazon har inte så bra koll på lokala svenska seder. Särskilt inte en så nypåkommen som Läslovet. Men det finns ju en annan stor högtid som faktiskt kommit till Sverige långt före Amazon. Som alltid firas den 31 oktober – vilket i år är en lördag.
Bus eller godis? Det är alltså frågan som bokbranschen helt omedvetet har ställt sig det senaste decenniet och allt oftare de senaste månaderna.
Kommer Amazon till Sverige för att starta priskrig på böcker (och miljoner andra varor) och därigenom driva ner marginalerna för alla bokhandlare och förlag eller kommer de att hjälpa till att öka försäljningen av böcker?
Trick or treat? Amazon är ett företag som befolkas av många smarta hjärnor och snart dessutom artificiell intelligens eller åtminstone algoritmer som många kallar för AI.
När vi talar om Amazon ska vi komma ihåg att många svenskar redan handlar av Amazon i Tyskland och UK och till och med USA. Även om Bokus och framför allt Adlibris har ett stort sortiment av engelska böcker så är det inte lika stort som Amazons. Och de har Kindle med omedelbar tillgång till ett enormt utbud av engelskspråkiga titlar.
Det här är något som hittills inte varit i fokus hos svenska förlag. Amazons ankomst kommer att göra det ännu enklare att köpa böcker på andra språk, framför allt engelska.
De unga som växer upp i Sverige idag behärskar i genomsnitt engelska mycket bättre än de som växte upp på 1970-talet eller till och med 1990-talet. Å ena sidan har vi förstås de här larmrapporterna om att unga läser allt mindre, å andra sidan har vi det faktum att de som faktiskt är storläsare också har förmågan att läsa böcker på engelska istället för att vänta på en översättning som kanske inte ens kommer.
Kommer Amazon.se att pusha engelska titlar mer än Adlibris.com och Bokus.com? Märkte ni förresten ironin i att de svenska nätbokhandlarna har .com-adresser medan Amazon har en .se-adress. Vad kommer nästa generation att dra för slutsatser av det?
Vi kan vara säkra på att Amazon kommer att locka med godis men att de också har en del bus i bakfickan. Även om det inte är så bus eller godis går till. Dessutom avråds det från den traditionen i år, med tanke på risken för smittspridning.
Den senaste gissningen: Amazon.se lanseras till Halloween. Behöver ni fler bevis? Orange och svart är Amazons färger. Skulle säga att konspirationsteorin håller. Men förmodligen gissar vi helt fel som vanligt.
Fotnot: Denna krönika är hämtad ur Boktuggs Nyhetsbrev #246 som kom ut igår fredag. Häng med i vad som händer i bokbranschen genom att anmäla dig nedan. Det kostar ingenting.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.