Vilka berättarperspektiv finns det och hur undviker man fällorna?

Point of view (POV) eller berättarperspektiv är viktigt att behärska som författare. Foto: iStock.

I en berättelse betyder berättarperspektivet, eller som det kallas i filmens värld: point of view, berättarens position i beskrivandet av det som händer. Lite slarvigt kan man säga att det beskriver i vilket huvud, i vilken av dina karaktärer, som du befinner dig som berättare i en specifik scen. Och därmed vilket perspektiv du har i just den scenen. Lät det flummigt? Det blir värre.

Uttrycket POV kommer ursprungligen från det latinska ”punctum visus” vilket konkret betyder utsiktsplats. Punkten du som berättare befinner dig på och det du ser därifrån. Men vad är det som gör den där utsiktspunkten så rysligt viktig? Vad är det som är så petigt med berättarperspektivet? 

Redan betalande prenumerant? Logga in för att läsa

Annars köp en prenumeration idag – du kan prova 3 månader för 149 kr.

Varför betalvägg? Knappt 1 % av artiklarna här på Boktugg går att läsa enbart som betalande prenumerant. Det är material som vi vet har ett stort värde för den som jobbar i bokbranschen på ett eller annat sätt. Som prenumerant får du nya utgåvor av Analysbrevet direkt i din inbox och dessutom tillgång till ett växande arkiv.

Inloggad men kan fortfarande inte läsa artikeln? Då har du sannolikt ingen aktiv prenumeration. Kanske har den gått ut för att betalningen fallerat, vilket kan hända när kreditkortet inte längre är giltigt. Kolla dina prenumerationer här.

Ingrid Elfberg

Ingrid Elfberg

Ingrid Elfberg är författare, lektör och frilansskribent. Hon utgör en tredjedel av lektörerna i Storydoktors där hon hjälper andra författare med knutar i deras manus. Har vunnit ett par litterära priser för noveller, hittills gett ut fem thrillers i Göteborgsmiljö och har nya thrillers på gång men nu med Norrlands inland som huvudmiljö.

special@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.