Amazons svenska lansering närmar sig. Kanske redan till Läslovet, enligt uppgifter från Pricerunner om ”en lansering inom 1-2 veckor” som Di Digital rapporterar om.
Boktugg spekulerade för några veckor sedan kring när Amazon ska öppna sin svenska sajt och föreslog att Läslovet kanske kunde vara en lämplig tidpunkt. Det var förstås mest på skämt, en mer logisk tidpunkt är några veckor före Black Friday för att vara redo till både denna kampanj och julhandeln.
– Amazon har sagt till oss att de lanserar inom 1-2 veckor, säger Nicklas Storåkers, vd på prisjämförelsesajten Pricerunner, till Di Digital.
Något som alla undrar är förstås ifall Amazon kommer att starta ett priskrig på böcker. När Storåkers får frågan om hur han tror att lanseringen av Amazon.se kommer att se ut säger han till Di Digital:
– Om man ser till lanseringen i Nederländerna gissar jag att Amazon.se har en lokal prissättning och att man lägger sig ett par procent under de priser som lokala ehandlare tar. Men vi har starka nätbutiker i Sverige, och det har varit ett starkt år, så jag tror de följer efter med prissänkningar de med, säger Storåkers till Di Digital och tillägger:
– Sverige är den minsta marknaden som Amazon någonsin gått in på.
Pricerunner har anlitat undersökningsföretaget Kantar för att göra en enkät om Amazons möjliga inverkan i Sverige bland 78 e-handelsbolag. Den visar att tre av fyra svenska e-handlare inte oroar sig för Amazons intåg i Sverige och endast en av sex uppger att de har planer att sälja via den amerikanska nätjätten.