Finska läromedelsjätten Sanoma köper spanska läromedelsförlaget Santillana för 465 miljoner euro (motsvarande 4,8 miljarder kronor).
– Det här köpet är ett viktigt steg i Sanomas strategiska transformation till ett ledande europeiskt företag inom lärande och ledande cross media-företag i Finland. Det kommer att öka Learnings andel av gruppens förtjänst från 55 % till 65 % och ytterligare stärka våra cashflow-möjligheter, säger Susan Duinhoven, VD för Sanoma, i ett pressmeddelande.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Det var 2011 som finska medieföretaget Sanoma köpte Bonnier Utbildning i Sverige och Tammi Utbildning i Finland samtidigt som Bonnier Books fick köpa WOSY (Werner Söderström OY), det största allmänutgivande förlaget i Finland. Sedan dess har Sanoma expanderat och finns idag i elva europeiska länder.
Med gårdagens affär skaffar sig Sanoma en ännu starkare position i Europa. Santillana Spain beskrivs i ett pressmeddelande som ett ledande läromedelsförlag för K-12 (som är ett amerikanskt uttryck för Kindergarten – 12th grade, och översatt till svenska blir från förskola till gymnasium).
– Vi ser stor potential i den spanska marknaden, inte bara kopplat till den förnyade läroplanen som förväntas implementeras 2022-2023 men även ökad digitalisering. Den har ytterligare stimulerats av omfattande användning av distanslärande under coronapandemin. Vi planerar att använda vår solida erfarenhet från högt digitaliserade länder och vår digitala plattform som utvecklats under de senaste tio åren för att accelerera tillväxten på Santillana Spain över tid, säger Susan Duinhoven.
Santillana omsatte 128 miljoner euro 2019 och gjorde en vinst EBITDA på 50 miljoner euro. Prislappen blir därefter, drygt nio gånger årsvinsten: 465 miljoner euro. Förlaget har 570 anställda som följer med till Sanoma som dock räknar med synergieffekter på runt 4 miljoner euro årligen.
Sanoma köpte redan förra året två företag inom läromedelssektorn i Spanien: Iddink Spain och Clickedu. Den spanska marknaden för läromedel beräknas vara värd 600 miljoner euro (6,2 miljarder kronor).
Säljare av Santillana är Grupo Prisa som äger dagstidningen El Pais med 115 000 prenumeranter (varav 68 500 enbart digitala) samt sporttidningen AS. Försäljningen var en del av ett arbete med att refinansiera Grupo Prisa som säger att de ska fokusera på Ed-Tech-system i Latinamerika (där de idag har 1,7 miljoner studentabonnemang) samt prenumerationsmodeller för sina mediaverksamheter. Santillana stod för en femtedel av gruppens omsättning.
Affären kräver godkännande av den spanska konkurrensmyndigheten.
Fotnot: Sanoma finns i elva länder runtom i Europa, har nästan 4500 anställda och omsätter 900 miljoner euro (2019) med en EBIT-marginal på 14,8 %. Den svenska delen, Sanoma Utbildning AB, omsatte 214,5 Mkr och hade ett rörelseresultat på 19,5 Mkr förra året (2019).
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.