Mari Wärri, tidigare landschef för Storytel Finland, återvänder till bolaget på en nyinrättad tjänst som Head of Nordic Content Strategy på Storytel.
Storytel expanderar kraftigt och anställer folk på om inte löpande band så nästan. Mari Wärri hade 2016–2019 rollen som landschef för Storytel Finland, och hade dessförinnan jobbat som Editorial & Publishing Manager och Sales & Marketing Director på ett av Finlands största förlag, Bonnierägda WSOY. Tillträdandet av tjänsten som Head of Nordic Content Strategy innebär att Mari Wärri lämnar sin nuvarande position som VD för det finska design- och tryckeriföretaget Putinki Oy.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Det här är ett erbjudande som jag helt enkelt inte kunde tacka nej till. Det känns både som ett drömjobb och som att komma hem. Innehåll är mitt liv och Storytels nordiska verksamhet är utan tvekan det bästa och härligaste lagbygget som finns inom streaming idag. Jag är väldigt ivrig att få börja använda de här fina ingredienserna för att skapa den bästa möjliga mixen och ännu fler attraktiva upplevelser och värden för den nordiska publiken, författarna och förlagen, säger Mari Wärri i ett pressmeddelande.
I sin nya funktion, med den långa titeln, kommer hon utveckla och ansvara för företagets nordiska förlagssamarbeten och synergier mellan Storytels innehålls-, förlags- och produktionsverksamhet i Norden. Mari Wärri kommer att rapportera till Helena Gustafsson, med den nästan lika långa titeln Chief Content Strategy Officer på Storytel.
– Mari har skickligheten, engagemanget och den djupa erfarenheten av att utveckla utgivning, innehåll och marknadsföring på en nordisk bokmarknad som växer och känner medvind driven av ljudbokens ökade popularitet. Det gör henne till det perfekta valet. Jag är övertygad om att Maris strategiska vision, hennes sinne för utbyte och samverkan, och hennes engagemang för nordiska berättelser och författarskap kommer att göra henne till en fantastisk partner för nordiska förläggare, och en inspirerande katalysator för spännande innehållsutveckling och samarbete i Norden, säger Helena Gustafsson, Chief Content Strategy Officer på Storytel, i samma pressmeddelande.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!