Den digitala Bokmässan i Frankfurt 2020 räknade in totalt 200 000 unika besökare på sin sajt under de dagar mässan pågick förra veckan.
Hur mäter man en digital bokmässa och hur jämför man det resultatet med en fysisk? Den frågan ställdes efter Bokmässan i Göteborg för några veckor sedan (som då redovisade 373 000 visningar) och ställs igen efter att Frankfurt genomfört en ännu större digitalsatsning.
Totalt producerades 260 timmar i Frankfurt. Under branschdagarna med en rad seminarier noterades 148 000 unika besökare på sajten, och efter lördagens och söndagens 28 timmar långa BookFest så nåddes totalt 200 000 unika besökare på sajten, rapporterar Publishing Perspectives som påpekar att det inte inkluderar besökare/tittare hos samarbetspartners eller i andra kanaler.
BookFest (med flera internationella namn som Jamie Oliver, Edward Snowden och Margaret Atwood) som vände sig främst till vanliga läsare hade 1,5 miljoner visningar på Facebook.
Frankfurt hade också erbjudit utställare att ställa ut gratis digitalt, vilket 4440 utställare gjorde.
Frankfurt Rights Platform hade 4165 registrerade köpare och säljare, alltså agenter och förlag. Mässan hade även skapat ett B2B-verktyg för matchmaking där 2388 användare registrerat sig.
Bokmässans sociala kanaler hade 1,2 miljoner interaktioner under de sju dagarna under Frankfurt-veckan (officiellt ägde mässan rum onsdag-söndag 14-18 oktober, men man tjuvstartade med lite event även måndag och tisdag).
Det är stora siffror. Är det bra? Det är svårt att säga utan att kunna jämföra med en vanlig upplaga av Frankfurt.
Nästa år är Frankfurt Buchmesse planerad till 20-24 oktober. Då hoppas man kunna genomföra den i fysisk form igen.