Bokförlag bör se till att säkra inte bara rättighet till ljudbok utan även till podcast när de skriver avtal med författare om utgivning av en bok, menar en redaktör.
Det är The Bookseller som rapporterar från ett seminarium på den digitala Frankfurt Book Fair som pågår denna vecka. Vid ett seminarium om audio deltog Alice Lloyd, redaktör för ljudböcker och podcasts på Trapeze Books (imprint till Orion Books).
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Ur ett utgivningsperspektiv behöver du veta vid avtalstillfället om du vill inkludera en podcast. Det är det ideala scenariot och då måste du inkludera dem [podcasträttigheterna] i avtalet och separera det från ljudboken. Det är en separat grej och om du kan få med det och säkerställa att det är tydligt med författare och agenten så underlättar det, sa Lloyd.
Hon menade att man som förlag får en konkurrensfördel om man kan erbjuda produktion av podcasts in-house. Författarna vet att podcasts är ett växande område.
– Om du inte kan erbjuda det som förlag så dyker kanske ett audioföretag upp och tar det ifrån dig och du förlorar potentiella intäkter, om du kan hitta ett sätt att monetarisera det.
Men hon varnade också för att podcasts inte är någon guldgruva. Folk i förlagsbranschen som ser sina författare göra egna podcasts kan lätt tro att dessa tjänar tusentals pund på det. Men det är inte nödvändigtvis sant. Därför bör man alltid fråga sig vad man vill få ut av en podcast, utöver att tjäna pengar.
Att ljudboksrättigheter ingår när ett förlag skriver avtal med en författare är däremot en självklarhet idag – inte bara i Sverige utan även i USA berättade Lance Fitzgerald på Penguin Random House. Om förlaget inte erbjuds ljudboken kan det leda till att de tackar nej till titeln.
Frågan är om samma sak kommer att gälla podcasts kopplade till boken i framtiden? Här hemma i Sverige skrev vi tidigare i höst om biografin Äkta hela vägen (av före detta fotbollsstjärnan Martin Mutumba) som är skriven tillsammans med sportjournalisten Erik Niva. I samband med boksläppet kom även podcasten Äkta hela vägen som producerats av Mondial för Spotify och ett nytt avsnitt släpps varje torsdag, exklusivt på Spotify från och med 27 augusti. Hittills har det kommit åtta avsnitt.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!