Vad kan Storytel lära av Apple när det gäller att hypa nya funktioner bakom en ny skärm? Båda lanserade nya versioner i veckan.
I onsdags kväll steg Jonas Tellander upp på scen i ett livesänt event för att presentera den nya Storytel Reader (som väl borde ha döpts till ett modellnummer, eller hur?). Den uppgraderade versionen av läsplattan (som inte ska förväxlas med surfplattor) som numera har stöd för Bluetooth vilket innebär att man kan lyssna till ljudböcker med trådlösa hörlurar och högtalare.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Storytelanvändare live-rapporterade och diskuterade ifall de skulle lägga en order på den nya plattan direkt eller nöja sig med den gamla.
Nej, det där var ju inte sant. Storytel Reader presenterades med ett pressmeddelande igår morse och det hela gick obemärkt förbi de flesta. Daniel Åberg skrev ett blogginlägg där han konstaterade att denna Storytel Reader inte riktigt var så “het och sexig” som den Reader Jonas Tellander hade antytt att de utvecklade.
Men i veckan har ett annat företag som gillar att låsa in sina kunder presenterat nya produkter. Okej, det var kanske lite elakt mot Storytel men faktum är att det som är största styrkan med deras läsplatta också är dess största svaghet. Den är låst till ett abonnemang på Storytel.
Precis som med Apples produkter. De fungerar bäst med andra Appleprodukter och sällan med andra tillverkares. Högst motvilligt tillåts andra appar.
Det är säkert så att fler kommer att läsa och lyssna till Storytels utbud på iPhone 12 än på Storytel Reader. Men det är onekligen ett intressant strategiskt vägval som Tellander och ledningsgruppen står inför: ska man investera mer i hårdvara för att vinna de bokälskare som föredrar att läsa framför att lyssna?
Bookbeat och Nextory har hittills inte visat något intresse för egna läsplattor. Det går ju faktiskt bra att läsa på en surfplatta eller en stor telefon via apparna. Och det är tillräckligt jobbigt att hålla igång utvecklingen av både iPhone- och Android-versionen av appen.
Ironiskt nog kan det vara så att Storytel (och de andra prenumerationstjänsterna) behöver läsplattor som är både dyrare och billigare än Storytel Reader. En enkel modell som kanske är gratis ifall du binder dig för 12 månaders abonnemang – och så premiumversioner med större skärm, mer minne, går att använda i duschen och så vidare. Kobo har visat att det finns en efterfrågan på premiummodeller – inte minst eftersom läsplattor har en längre livslängd än mobiltelefoner.
Däremot finns det inte plats för en läsplatta lika dyr som en ny iPhone.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!