Efter många år inom service har Anders Scharp nu samlat sina erfarenheter och tankar i en bok om hur det är att arbeta i branschen.
Anders Scharp är vad man skulle kunna uttrycka som ett proffs på service. Hans karriär tog sin början redan i tonåren och han har bland annat under många år drivit Trosa stadshotell tillsammans med sin fru. Framgången var stor, omsättningen ökade varje år som paret drev hotellet och betygen var höga på branschens olika sajter.
– Det bästa med service är även det värsta, att reaktionerna är direkta och här och nu. Något som ger mig mycket tillfredsställelse med att ge service och överträffa förväntningar är glädjen hos människor när man lyckas vilket ger mycket tillbaka, säger Anders.
Hotellet såldes och efter 15 år flyttade paret tillbaka till Stockholm. Efter försäljningen närde de en dröm om ett hus i Italien, men pengarna gick istället till en lägenhet i Stockholms innerstad.
Anders hade dock kvar längtan efter ett äventyr likt det planerade till Italien, och inspirerad av sin fru som i unga år varit skidguide i franska alperna tyckte nu Anders vid 57 års ålder att det var dags även för honom att göra en säsong. Sagt och gjort söktes jobb i franska Chamonix där paret hade tillbringat flera somrar.
– Jag möttes av många avundsjuka reaktioner av typen ”kan man göra så?” och ”något sådant har jag alltid velat göra men tänkte det var försent”. Det var även många som berättade att de blev inspirerade att göra något liknande, och de som är 10-20 år yngre uttryckte det som att det fanns hopp om framtiden, säger Anders.
Han flyttade med tanken att tillbringa ett år i alperna för att lära sig franska, utöva sina stora intressen skidåkning och bergslöpning samt ta tillvara möjligheten att göra något skilt från sina jämnåriga kamrater.
Vistelsen blev dock inte riktigt som planerat då en arbetsgivare som långt ifrån delade Anders åsikter om hur ett hotell ska drivas, men framförallt hur personal ska behandlas, gjorde att han avslutade sitt äventyr efter fyra månader och undkom corona med 14 dagars marginal. Efter detta stängdes alla hotell och all restaurangverksamhet under flera månader i Chamonix.
Till er service
- Förlag: Vulkan
- Format: Häftad
- Språk: Svenska
- Utgiven: 2020-06-10
- ISBN: 9789189179899
Redan från början hade Anders bestämt sig för att skriva en berättelse om sin vistelse i form av dagboksanteckningar. Under förmiddagar på Café Josephine växte anteckningar till en tillbakablick på ett liv i servicebranschen och historier därifrån.
– Jag satte mig på café och skrev när jag hade lust och något att skriva om. I fickan hade jag ständigt ett litet block att skriva ner saker jag kom på när jag inte satt framför datorn. Min största fara var att upprepa mig själv, berättar Anders.
Väl hemma bestämde sig Anders för att publicera sina anteckningar och ge ut boken som fick namnet Till er service. Boken ger en inblick i hur det kan vara som säsongsarbetare i skidvärlden i det tuffa klimat där många unga människor får sitt första möte med servicejobb. Den handlar även om olika typer om service i branschen samt en hel del upplevda möten under årens lopp på olika restaurangjobb.
Framförallt vänder sig boken till Anders drygt 2 000 Facebookvänner men även till folk som jobbar med service i stort, samt till viss del till jämnåriga som vill göra ett äventyr likt det han gjorde.
Ett generellt råd som Anders vill delge sina läsare är att tänka sig för och planera noga för att vara väl förberedd inför alla äventyr.
– Det ger ett lugn. Just nu har jag bytt jobb vilket i sig är ett äventyr och då försökt anamma min egen väg, säger Anders Scharp.
Till er service
Författare | |
---|---|
Förlag | Vulkan |
Genre | Memoarer och biografier |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 297 |
Vikt | 300 gr |
Utgiven | 2020-06-10 |
SAB | Lz |
ISBN | 9789189179899 |