Nextory ökade intäkterna med 76 procent under årets första nio månader jämfört med samma period förra året. Men bolaget vill ta in mer kapital för att fortsätta växa.
”Boktjänsten Nextory har lämnat ytterligare ett starkt kvartal bakom sig. Bolagets intäkter har hittills ökat med 76 procent i år jämfört med samma nio månader förra året”, skriver Nextory i ett pressmeddelande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Nextorys kundbas har fortsatt att öka kraftigt även under årets tredje kvartal och tillväxten har varit stark såväl i Sverige som på bolagets utländska marknader. I juli slog Nextory dessutom nytt rekord i nya prenumeranter under en och samma månad. Antalet nya kunder ökade med hela 81 procent under juli, augusti och september jämfört med samma kvartal förra året.
– Vi lämnar en fantastisk sommar bakom oss. Fler personer än någonsin tidigare har börjat läsa och lyssna på böcker i vår app. Nu har vi sett att allt fler äldre har börjat prenumerera på Nextory, vilket är mycket glädjande att se. Samtidigt fortsätter barn och unga att upptäcka böckernas värld med hjälp av mobilen. En av de kategorier som har ökat mycket i popularitet hos oss är nämligen interaktiva barnböcker, där man kan läsa och lyssna samtidigt, säger Shadi Bitar, vd och grundare på Nextory, i samma pressmeddelande.
Men det kostar också att växa. Även om Nextory fortfarande inte släppt sitt bokslut för 2019 så kan man ana att bolaget inte kommer att visa vinst eftersom de lanserade i ett antal nya länder. I mars tog Nextory in 60 Mkr i nytt kapital för utlandsexpansionen.
Därför har Nextory även tagit de första stegen mot att bli ett publikt bolag, vilket inte är samma sak som en börsnotering men det gör det möjligt att bredda underlaget av investerare.
Ett privat aktiebolag (vilket är det vanligaste för mindre bolag) får inte sprida aktier, teckningsrätter, skuldebrev eller teckningsoptioner genom annonsering. Detta gäller även aktieägare i privata aktiebolag. Det är inte heller tillåtet att på annat sätt erbjuda fler än 200 personer rätt att teckna aktier eller värdepapper.
Genom att ändra till publikt bolag innebär det att företaget kan annonsera om eller på annat sätt uppmärksamma omvärlden om möjligheten att köpa eller teckna aktier i företaget. Bara publika aktiebolag får handla med aktier på en svensk eller utländsk börs eller någon annan organiserad marknadsplats.
– Vi jobbar nästan kontinuerligt med kapitalanskaffning och nu förbereder vi ännu en. Men vissa institutionella fonder, till exempel, får inte investera i privata bolag. Därför har vi valt att byta bolagsform, säger Shadi Bitar till SvB.
Den givna frågan är förstås om Nextory kommer att följa i Storytels fotspår och börsnotera bolaget?
– Vi har nog det som långsiktig ambition, men i dagsläget har vi inte bestämt det, säger Bitar till SvB.
Det kan ju hända andra saker på vägen, som att en större aktör lägger ett bud som ägarna inte kan tacka nej till och hela Nextory köps upp. Eller att Nextory får in tillräckligt med kapital för att svälja någon konkurrent.
Helt klart är att den svenska marknaden för ljudböcker fortsätter växa, närmare 800 000 hushåll abonnerar på en ljudbokstjänst (eller boktjänst som Nextory föredrar att kalla det). Men Nextory och dess svenska konkurrenter sneglar förmodligen lika mycket utomlands där utvecklingen för den digitala bokmarknaden, framför allt ljudböcker, ligger flera år efter. Men ska man slåss på den tyska marknaden räcker kanske inte 60 Mkr i riskkapital utan man behöver addera en nolla. Eller två.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!