Amerikanska bokhandlareföreningen lanserar en ny kampanj kallad Boxed Out. Flera bokhandlar i New York, Washington och Los Angeles täcker skyltfönstren med uppmaningar att handla lokalt – inte på Amazon.
Amazon har just nu sina Prime-dagar (13-14 oktober) i USA (och andra delar av världen, dock inte Sverige där lanseringen verkar dröja ytterligare ett tag). American Bookseller Association (ABA) lanserar samtidigt Boxed Out-kampanjen i samarbete med byrån DCX Growth Accelerator som blivit kända för marknadsföringsjippot Palessi där lågpriskedjan Payless öppnade en fejkad butik för lyxskor och lurade influencers att köpa lågprisskor för 600 dollar. Den här gången är det en lågprisjätte man protesterar mot.
Det är alltså ingen slump att kampanjen lanseras just nu.
– Mer än en indiebokhandlare i veckan har tvingats stänga sedan Covid-19-krisen började. Samtidigt kommer prognoser om att Amazon kommer att sälja för 10 miljarder dollar den 13 och 14 oktober under sin Prime Day-kampanj. Bekvämlighet har en kostnad och konsekvenser. Stängda indiebokhandlare representerar förlorade lokala jobb och lokala skatteintäkter, förlorade samhällscentra och förlorade möjligheter för läsare att upptäcka böcker och träffa andra läsare ansikte mot ansikte på ett meningsfullt sätt, säger Allison K Hill, VD för ABA, till Publishers Weekly.
Kampanjen uppmanar bland annat folk att köpa böcker ”utvalda av riktiga människor inte en läskig algoritm” och ”köpa böcker av människor som vill sälja böcker, inte kolonisera månen”.
Förutom att klä butiksfönster med budskap och travar med kartonger på trottoaren utanför körs kampanjen i sociala medier under hashtaggarna #boxedout och #shopindie.