Var femte svensk mellan 15 och 74 år har ett abonnemang på en ljudbokstjänst, motsvarande 800 000 hushåll, enligt Mediavision som tittat på det tredje kvartalet 2020.
I Mediavisions analys av tredje kvartalet konstateras att ett genomsnittligt hushåll lägger drygt 1 400 kronor per månad på media samt mobil- och bredbandsabonnemang. Trots pandemi-oro har hushållen fortsatt att betala ungefär lika mycket som under samma period 2019. Detta är ett positivt besked för många medier, som ju under våren var hårt pressade av fallande annonsintäkter. Slutsatsen är att abonnemangsintäkterna blir allt viktigare för medierna, skriver Mediavision i ett pressmeddelande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Detta pressmeddelande fokuserar på just de digitala tidningarna. Mediavision ser en snabb tillväxt när det gäller digitala textabonnemang och konstaterar att 13 procent av hushållen i Q3 prenumererar på en digital morgontidning. Detta motsvarar en stabil nivå jämfört med Q2 då ett stort inflöde av bl a gratisabonnenter bidrog med tillväxt. Under Q3 står det klart att en större andel av abonnenterna nu betalar för sin digitala morgontidningsprenumeration. Detta leder till att hushållens utgifter för digital morgontidning ökar kraftigt, över 30 procent jämfört med förra året. Däremot är utgifterna för de traditionella tidningarna stabila.
– Mediemarknaden som helhet digitaliseras snabbt just nu. Ett snitt-hushåll i Sverige betalar idag för 2,5 digitala medietjänster. Mediavisions bedömning är att trenden förstärks och att mediernas abonnentintäkter ökar ytterligare. Eftersom annonsmarknaden har varit försvagad under 2020 så är detta naturligtvis en god nyhet. Å andra sidan är den digitala marknaden i hög grad global, vilket driver upp konkurrensen, kommenterar Natalia Borelius, projektledare på Mediavision.
800 000 hushåll har ljudboksabonnemang
På Boktugg är vi förstås mest intresserade av hur ljudböcker utvecklas. Hur många prenumererar på ljudbokstjänster och hur mycket pengar lägger de?
– Knappt 20 procent av befolkningen (15-74 år) har ljudboksabonnemang, motsvarande drygt 800 000 hushåll. Snittutgiften är 116 kr per hushåll med abonnemang, säger Natalia Borelius till Boktugg.
Med andra ord: fler abonnerar på ljudböcker än på svenska morgontidningar i digital form. En annan fråga är givetvis: Kan ljudböcker växa till samma nivå som musik- eller videotjänster? Eller kommer Spotifys satsningar på podcasts och ljudböcker att dämpa tillväxten för renodlade digitala boktjänster?
De svenska hushållen lägger drygt 1400 kr per månad på media samt mobil- och bredbandsabonnemang. Ljudböcker utgör 116 kr av dessa. Det i sig är lite märkligt med tanke på att de flesta abonnemang kostar över 150 kr i månaden, inte minst familjeabonnemang. Bookbeat har visserligen sitt 99 kronors-abonnemang och Bokus Play ett för 79 kr.
Uppdaterat: Även gratisabonnemang (exempelvis de som provar på 14 dagar eller i vissa samarbeten med olika företag får upp till 60 dagar för 0 kr) är medräknade i snittet.
Tre av fyra hushåll har idag minst ett digitalt medieabonnemang. Vanligast är självklart video- och musiktjänster. På utgiftssidan dominerar kostnaderna för videotjänsterna, det vill säga de sammanlagda kostnaderna för traditionell betal-TV och digitala videotjänster. Tjänster såsom Netflix, Viaplay, HBO med flera (Disney Plus lanserade ju nyligen i Sverige) står för en tredjedel av de rena medieutgifterna. Förra kvartalet, Q2, var det ännu lite mer vilket sannolikt förklaras av coronaläget under våren. En annan drastisk förändring är att hushållens bioutgifter minskar med hela 70 procent Q3 2020 jämfört 2019 samma period, konstaterar Mediavision.
Fotnot: Mediavision är ett oberoende konsult- och analysföretag, inriktat på analys och strategi inom traditionella och digitala medier. 3000 respondenter mellan 15-74 år intervjuas varje kvartal online i Sverige.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.