De första nio månaderna har inneburit en fortsatt tillväxt för Bookbeat som ökade intäkterna med 69 procent. Bolaget räknar med att omsätta över 500 Mkr 2020.
– Tillväxten fortsatte under det tredje kvartalet på alla våra kärnmarknader där vi nu räknar in Danmark och Polen. Vi noterar en viss förskjutning av tillväxten hittills i år mot ett vanligt år där en del av den positiva effekt vi vanligtvis ser under sommaren kom redan i vår. En annan sak vi noterar under det tredje kvartalet är att vi hade den högsta kundlojaliteten någonsin, aldrig har en så liten andel av de betalande användarna avslutat sin prenumeration vilket är ett bra betyg på allt vi gör, säger Niclas Sandin, VD Bookbeat i ett pressmeddelande.
”Under årets första nio månader har Bookbeats intäkter ökat med 69 procent i jämförelse med motsvarande period 2019. Tillväxten under 2020 gör att intäkterna på helårsbasis (de 12 senaste månaderna, inklusive fjärde kvartalet 2019) nu överstiger 450 miljoner kronor”, skriver Bookbeat.
Bookbeat beräknas passera 500 miljoner kronor i helårsintäkter 2020 samt milstolpen 400 000 betalande användare innan årsskiftet.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
När det gäller abonnemangstjänster, inte bara för ljudböcker, är begreppen churn och retention viktiga. Det handlar helt enkelt om hur stor andel av användarna som förnyar sitt abonnemang – eller hur många som säger upp det.
Här hade Bookbeat goda nyheter: ”Under det tredje kvartalet noterades den högsta kundlojaliteten någonsin bland de betalande användarna på Bookbeats tre största marknader Sverige, Finland och Tyskland. Under september har även de första breda lanseringskampanjerna inletts i Danmark och Polen.”
– För varje månad som går lyckas vårt fantastiska team få fler människor att upptäcka Bookbeat och göra oss till en naturlig del av sin vardag. För fem år sedan hade vi fortfarande inte lanserat vår beta-app och nu bara en kort bit in på resan närmar vi oss 400 000 betalande användare, säger Niclas Sandin.