Hårdlansering med låga priser gav effekt – Disney+ har redan 450 000 svenska hushåll som abonnenter, enligt Mediavision. Men vad innebär det för de svenska digitala boktjänsterna?
Efter bara drygt två veckors tillgänglighet uppskattar Mediavision att Disney+ når över 10 procent av de nordiska hushållen. I Sverige betalar idag ca 450 000 hushåll för en prenumeration på Disney+.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– I kombination med ett starkt varumärke, såsom Disneys, kan en ny tjänst idag få stort och snabbt genomslag. Sannolikt spelar även prissättningen på tjänsten in. Disney+ säljs till lägre pris än flertalet andra, konkurrerande, tjänster, säger Marie Nilsson, VD på Mediavision, i ett pressmeddelande.
Nu är film och böcker två skilda saker, men de slåss fortfarande om barnfamiljernas tid och pengar. Eftersom Disney under ett par års tid dragit tillbaka filmer och serier från andra streamingtjänster som Netflix och Viasat fanns såklart en uppdämd längtan. När de dessutom annonserat på Facebook med erbjudanden om ett helt år för 590 kr (därefter 689 kr/år) är det inte konstigt att de fått utdelning. Mediavisions analys av tredje kvartalet visar även att Disneys lansering hittills inte skett på bekostnad av andra tjänsters kundbaser.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Disney+ har nått rekordsnabb tillväxt i Norden och visar på en tydlig efterfrågan av denna sorts innehåll. Så här långt har Disney+ inneburit både fler nya streaminghushåll och att många hushåll skaffat ytterligare en tjänst. Vad det betyder för hushållens streamingutgifter, eller för konkurrensen, på lite längre sikt kan vi ännu bara spekulera i. Men helt klart har Disney+ på rekordtid slagit sig in på den konkurrenskraftiga nordiska streamingmarknaden, säger Marie Nilsson.
Storytel, Bookbeat, Nextory och Bokus Play har alltså ytterligare en streamingtjänst att konkurrera med. Men det går också att se det ur en annan vinkel – det styr kunderna mot ett beteende med olika streamingtjänster.
Hur den svenska marknaden för digitala böcker (eböcker och ljudböcker) kommer att utvecklas vet vi inte. Storytel har sedan länge satsat på att bygga ett bibliotek av exklusiva titlar inom ramen för Storytel Original. Bookbeat signalerar att även de kommer att producera mer eget material framöver. Den stora frågan är förstås om bokläsare i framtiden kommer att tvingas – och vilja – betala för flera olika tjänster för att ha tillgång till alla sina favoritförfattare.