Boktugg passerade en milstolpe i september. Över 154 000 unika besökare på sajten. Men det kanske är på sin plats att berätta vad Boktugg är utöver en blogg om bokbranschen.
Det här är en artikel som kommer att innehålla både egenreklam (skryt?) och transparens kring hur vi utvecklas ekonomiskt. Är du intresserad av hur det går för Boktugg och vår verksamhet, läs på. Om inte annat kanske du upptäcker delar av sajten som du helt hade missat?
Boktugg startade som en blogg sommaren 2014. Och på sätt och vis är den fortfarande en blogg som å andra sidan växt till ett mediehus. Ett väldigt litet mediehus, knappt en sommarstuga. Idag består sajten av en rad olika avdelningar eller funktioner, men även vissa delar som ligger utanför den här sajten.
Men vi börjar med siffrorna. I september 2020 hade Boktugg exakt 154 782 unika besökare (japp, det var snöpligt att inte nå 155 K). Så nu kan vi skryta med “över 150 000 unika besökare i månaden”. Vad säger då det? Ja, helt ärligt så innebär det ju inte att 150 000 personer besökt sajten eftersom samma person kan ha surfat in från flera olika webbläsare. Troligen handlar det om kanske 100 000 olika personer. Och många av dem klickar in och läser en artikel och återvänder inte mer den månaden eller ens nästa. De hittar hit via Google och Facebook.
Sedan har vi tiotusentals trogna läsare som återkommer i vissa fall dagligen. En annan milstolpe som vi nästan passerat i september är 6 500 prenumeranter på nyhetsbrevet. Vi kommer att nå dit den här veckan, det växer för varje vecka.
Okej, så hur går det egentligen för Boktugg ekonomiskt? Ni läste kanske i somras hur tufft det är för branschpressen i bokbranschen? Vi gjorde minst förlust av de två. Nu är ju inte septembersiffrorna stängda (till skillnad från Google Analytics som uppdateras i realtid), men på nio månader 2020 har vi omsatt mer än vi gjorde på tolv månader förra året, samtidigt som vi har sänkt kostnaderna med 300 000 kronor jämfört med samma period 2019. Summa: Vi gör just nu ett litet plusresultat. Men precis som för resten av bokbranschen avgörs resultatet av de sista tre månaderna även om julhandeln kanske inte är vår starkaste period på året historiskt …
Men det räcker förstås inte för det vi gör idag och det vi vill göra imorgon. Så det är bara att jobba på med intäkterna som behöver dubblas 2021. Längre ner skriver jag om vad som finansierar de olika delarna av Boktugg. När jag skriver annonsfinansierat så innebär det inte att vi säljer tillräckligt med annonser för att det faktiskt ska täcka kostnaden, men det är målet.
Så vad gör egentligen Boktugg? Förutom att skriva navelskådande krönikor som denna och nyhetsartiklar och reportage här på Boktugg.se? Om vi låtsas att du inte vet något om Boktugg sedan tidigare så har vi dessa tjänster, produkter och features:
Nyhetsbrevet
Två gånger i veckan skickar vi ett fullmatat nyhetsbrev som ger dig översikt på vad som händer i branschen, lite trendspaningar, lite boktips och annan läsning.
Pris: Gratis – annonsfinansierat.
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
Nyhetssajten
Det som var en blogg med 1-2 inlägg i månaden har växt till en nyhetssajt med nyheter, reportage och intervjuer. Vi lägger ofta upp mellan fyra och fem texter varje dag. Även på helgerna kommer det en eller två artiklar. Det blir 150-200 artiklar i månaden.
Pris: Gratis – finansieras med annonser och donationer.
Sökmotor – hitta böcker
Vi uppdaterar löpande vår databas mot Bokinfo med fakta om alla svenska böcker och en del utländska. Blixtsnabb sökmotor, men den är inte riktigt lika smart som Google ännu. Det är nästa steg. Du har väl använt vår sökfunktion för att hitta böcker och författare?
Pris: Gratis – finansieras med affiliatelänkar.
Magasinet Boktugg
Vårt digitala månadsmagasin som guidar dig till alla nya böcker kommande månad. Intervjuer, debutantporträtt och artiklar, men framför allt listor med fakta om alla böcker som utkommer under månaden. Du har väl läst Magasinet Boktugg? Varje ny tidning får runt 10 000 läsningar inom sex veckor och ännu mer över tid.
Pris: Gratis – finansieras med annonser (helsida från 995 kr exkl moms!).
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
Analysbrevet
Vårt premiumnyhetsbrev som skickas ut 2-3 ggr/månad, och i varje utgåva går på djupet i en trend eller företeelse som handlar om affären bakom böckerna. Fokus ligger på att hjälpa förlag (och författare) att sälja mer böcker. Därför även intressant för den som vill förstå bokbranschens transformation på djupet. Den som är betalande prenumerant kan även läsa tidigare utgåvor här.
Pris: 1272 kr/år (ingår i INSIDER Business, se nedan).
INSIDER Basic
Vi har provat oss fram och tillbaka med prenumerationer. Vi vill inte ha betalvägg på den här sajten eftersom vi tycker att nyheter och reportage ska nå så många läsare som möjligt (vilket ju 150 000+ besökare visar). Nu har vi landat i att INSIDER Basic för 350 kr per år ger tillgång till tips om skrivande. Den som är eller vill bli författare eller få insikt i författarskapet kan prenumerera. Dessa artiklar ligger bakom betalvägg på Skrivtugg.
Vill du ge bort en prenumeration på INSIDER Basic går det också bra, då använder du den här länken för gåvoprenumeration.
Pris: 350 kr/år (inkl moms).
INSIDER Business
Driver du företag i bokbranschen? Då ska du prenumerera på INSIDER Business. Du får Analysbrevet (se ovan) som bara i sig är värt mer än vad prenumerationen kostar, du kan dessutom lägga till fem medarbetare som mottagare av nyhetsbrevet. Men du får även rabatter på annonsering och en del rabatter/förmåner hos våra samarbetspartners. Enbart annonsrabatterna gör att du tjänar in prenumerationen direkt eftersom platsannonser ingår och marknadspaket blir upp till 1000 kronor billigare. Per gång.
Pris: Från 1 200 kr/år (1272 kr inkl moms)
Hitta närmsta bokhandel
Ett projekt vi sjösatte i somras. Vårt lilla sätt att säga “köp boken i närmsta bokhandel”. Här ska alla svenska bokhandlare finnas inlagda och du söker upp den som ligger närmast och beger dig dit. Ja, du fattar.
Pris: Gratis för både läsare och bokhandlare – finansieras med kärlek.
Fråga Boktugg
En liten del av sajten har vi ägnat åt att svara på vanliga frågor om underliga ord och hur saker fungerar i bokbranschen. Har du en fråga som inte är besvarad här? Mejla den till tips@boktugg.se så kan vi fylla på. Här lägger vi inte upp nya frågor och svar varje vecka utan mer oregelbundet vid behov.
Pris: Gratis – finansieras med annonser.
Annonser
Just det, vi har ju annonser. Dels banners (så snälla stäng av annonsblockerare om du har det på andra sajter) både på sajten och i nyhetsbrevet. Men vi erbjuder även native-annonsering som är sponsrade artiklar, oftast förlag eller författare. Vi hoppas att det har läsvärde även om det är köpt utrymme. Så vill du ha boktips och samtidigt stötta Boktugg så läs under vinjetten I fokus.
Pris: Från 175 kr (läs mer om att annonsera på Boktugg här)
Road Map
Slut på idéer? Nej, inte på Boktuggs redaktion och i vårt affärsutvecklingsteam. Det enda som begränsar oss är tid och pengar, något som är tätt knutet till varandra. Vi vill recensera fler böcker, vi vill göra vår sökmotor bättre, vi vill skriva fler artiklar, gräva djupare i analyserna, sätta fart på vår Youtubekanal, starta podcast, lägga ut fler bilder på vårt Instagramkonto och twittra mer, skriva ännu fler tipsartiklar på Skrivtugg, skriva guider till våra Business-prenumeranter, arrangera en konferens, ta fram lite merchandise, göra undersökningar och rapporter …. Dessutom göra sajten mer lättnavigerad. Kort sagt – vi har en Road Map som räcker länge. Tillsammans med alla er läsare vill vi bygga Sveriges bästa sajt för alla som älskar böcker i alla dess former. Ja, det var väl ungefär vad vi skrev i vårt manifest som fortfarande guidar oss.
Så om du gillar oss, prenumerera och donera, dela våra länkar och tipsa andra. Och fortsätt läsa. Det är ju för din skull vi skriver.