Bokmässan Play är igång. Det finns klara fördelar med det digitala formatet – men också en del brister.
Vad ska man egentligen förvänta sig av en digital bokmässa? Som inte är en mässa utan en rad direktsända seminarier som kan ses i efterhand.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
I veckan gick jag in och registrerade mig på Bokmässan Play, det gick snabbt och smidigt eftersom man kunde välja att använda Google och Facebook som inloggning. Klart plus i kanten för enkelheten där.
Samma bild på flera program
Att leta i programmet efter intressanta programpunkter som jag ville se funkade hyfsat. Men … om jag jämför med exempelvis Netflix så känns Bokmässan Play rätt fattigt. Man har nämligen valt att använda samma bild på alla programpunkter inom ett visst “spår”, vilket är bra för att kunna identifiera det spåret men rätt värdelöst när du letar intressanta program.
Varför inte bilder på författarna eller andra medverkande istället? Eller en bild som är kopplad till föredraget? Netflix exempelvis byter bilder på filmer och serier hela tiden för att se vilka som konverterar bäst.
Bokmässan Play är byggd på Vimeo som plattform, eller rättare sagt – ABF:s scen har valt att sända via Youtube liksom Globala Torget. Båda två är stora och stabila videotjänster med miljoner användare och lättanvända videospelare som är enkla att navigera i på tidslinjen.
Men när jag bänkar mig för att se invigningen så möts jag av tystnad och eftersom klockan tickar i videospelaren så undrar jag om det är fel på ljudet. Det dröjer en bra stund innan någon faktiskt pratar och det händer något i bild och Frida Edman börjar hälsa välkommen. Och när kulturminister Amanda Lind kliver in så är det i svart blus mot svart bakgrund. Kanske skulle valt green screen istället?
Klädproblem i all ära men samma problem med en tyst uppstart upptäcker jag när jag nu går in för att se ett program i efterhand. Det här är ju en styrka med Bokmässan Play, att man inte behöver välja bort ett intressant seminarium för att det krockar med något annat. Jag kan se i efterhand.
Tyvärr började den här efterhandssändningen på samma sätt som invigningen. I tre och en halv minut är det helt tyst och bilden fylls av en blå skärm med namnet på föredraget och de medverkande. Därefter dyker flera personer upp i bild, de sitter och väntar på att sändningen ska börja i ytterligare 25 sekunder. Men fortfarande ingen speakerröst.
Uppdatering: När jag går in och kollar invigningen i efterhand ligger det 17 minuters tystnad innan själva programmet inleds. Rimmar dåligt med talet om att det skulle bli tv-kvalitet på alla sändningar från Bokmässan.
Här finns det lite att jobba med. (När jag går in på ett annat program från en annan studio för att titta i efterhand så börjar faktiskt själva samtalet redan tio sekunder efter vinjetten vilket är helt godkänt, så det är olika hur teknikerna hanterat det på olika platser.)
Lättare att följa samtal på skärm än i Göteborg
Det var lite gnäll. Men när väl samtalet kommit igång så är det bara att konstatera att det på många sätt slår de fysiska samtalen i Göteborg. Man ser den som pratar tydligt, det är bra ljud och inget störande brus eller snack i bakgrunden. Det beror förstås på var jag valt att sätta mig med min laptop eller mobiltelefon. Dessutom kan man när som helst spola bakåt och höra på nytt vad någon sa, eller pausa för att anteckna och reflektera. Eller spola framåt, ifall man nu vill det …
Det hade varit väldigt spännande att se hur många som är inne och ser samtalen samtidigt. Och hur många som har sett dem. Det blir jag nyfiken på och tänker på hur exempelvis Youtube, Spotify och inte minst alla sociala medier-appar delar med sig av denna data. Oavsett om det innebär 23 visningar eller en halv miljon. Värt att notera: för de sändningar som görs via Youtube kan man klicka sig vidare, ut från Bokmässan Play, och faktiskt se hur många som tittar live.
Bokmässan Play är alltså inte en samlad upplevelse som ett Netflix för boksamtal, men det kanske inte gör något? Det är ju lite det som är den vanliga bokmässan. Alla montrar är inte byggda av professionella monterbyggare, det spretar lite åt olika håll. Det är uppfriskande att se att exempelvis Globala Torgets Youtube-sändningar inte alls är gjorda i en professionell studio med flera kameror utan nyttjar medverkande på många olika håll via Zoom (?) och webbkamera i samtal. Det är faktiskt nästan närmre den äkta mässupplevelsen på golvet i Göteborg.
Mäss(nät)bokhandel – ingen fullträff
Hur var det då med det andra inslaget från mässgolvet – den officiella mässbokhandeln? Nja. Den får knappt godkänt. Under varje programpunkt hittar besökarna en standardtext i en grå ruta:
Intresserad av böckerna i programmet?
Köp dem hos Bokus
Just nu 10% rabatt på hela sortimentet med koden BOKMÄSSAN10
Köp dem hos Akademibokhandeln
Just nu 20% rabatt på köp över 250 kr för dig som är eller blir medlem i Akademibokhandelns vänner
Klickar du vidare till exempelvis Bokus kommer du till en sida där de samlat alla böcker från alla föredrag under (i detta fall) Bildningshubben och alla de olika spår som finns under denna. Sedan måste du själv leta upp boken eller böckerna.
Här hade man ju velat att de utvalda böckerna syntes redan på den sida där man tittat på programmet. Faktiskt kunde de varit synliga hela tiden, ett klick bort från ett köp. Kanske en stor kundkorg som du använder under hela mässan?
Utrymme för förbättring helt klart ur ett ehandelsperspektiv.
Samtidigt som den ena partnern är Akademibokhandeln som förstås vill övertyga Bokmässan Play-besökaren att gå till sin lokala bokhandel och köpa boken.
En annan reflektion jag gjort idag är varför man inte valt en radiokanal som partner. Tänk om man kunde direktsända litterära samtal i P1 eller P4 i fyra dagar?
Kräv mer av mediepartners?
Ytterligare en reflektion från premiärdagen. Tidigt i morse surfade jag runt på Bokmässans mediepartners sajter för att se hur mycket de lyfter fram att Bokmässan börjar idag. Nästan inte alls är svaret.
Genomgående lyfter dessa mediepartners det program de själva är delaktiga i, inte resten av Bokmässan Play. Och man måste själv söka aktivt efter artiklar inför mässan, på kultursidan, för att hitta dem.
Det känns lite som en besvikelse även om de flesta dagstidningar har sitt fokus på helgen, torsdagen är ju en branschdag som i år är tydligt ägnad åt skola och bibliotek.
Men var är branschfrågorna? Inga seminarier om bokhandelns framtid eller Amazons ankomst? Däremot har jag favoritmarkerat ett antal seminarier som ska handla om digitalisering och ljudböcker. I vanliga fall är det jättesvårt att arrangera just branschsamtal på bokmässan eftersom alla i branschen jobbar, de står eller går på mässgolvet hela dagarna och har inte tid att sitta ner i en hörsal och lyssna. Men nu, när alla är hemma och ser på Bokmässan Play hade det varit ett utmärkt tillfälle att lyfta sådana frågor.
Boktugg återkommer med lite nedslag från olika programpunkter och reflektioner kring denna digitala bokmässa, eller bokseminariehelg.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!