Prenumerationstjänsterna (+32 %) passerade fysisk bokhandel (-17 %) som den näst största försäljningskanalen, efter nätbokhandel/bokklubbar (+11,5 %). Totalt ökade bokförsäljningen jan-aug 2020 med 7,4 % i kronor och 20 % räknat i exemplar.
– Vi är förstås glada över att bokförsäljningen klarat sig bra under Coronapandemin och faktiskt till och med växt. Boken och berättelsen är viktig, det vet vi, och tillväxten pekar på att den sannolikt är särskilt viktig under oroliga tider. Inte minst den strömmande ljudboken har på ett markant sätt flyttat fram positionerna, säger Kristina Ahlinder, Svenska Förläggareföreningen, i ett pressmeddelande.
Lagom till Bokmässan har Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen tagit fram komplett försäljningsstatistik över årets första åtta månader och jämfört den med motsvarande period 2019. Rapporten omfattar alla försäljningskanaler och alla format. Statistiken visar att försäljningen totalt sett ökar både i ekonomiska termer och i volym samt en tydlig förskjutning från fysisk butiksmiljö till e-handel och abonnemangstjänster.
De digitala abonnemangstjänsterna har vuxit kraftigt vilket lett till att den totala marknaden ökat stort under årets första åtta månader. Bokförsäljningen har ökat med 7,4 procent räknat i kronor och 20,0
procent räknat i antal sålda exemplar.
– Den nya rapporten bekräftar trenden som vi ser på många håll i samhället under pandemin. Det är den digitala konsumtionen som accelererar när vi alla påbjuds hålla social distans. För bokhandeln i stort är situationen mycket utmanande samtidigt som enskilda bokhandlare haft ökande försäljning. Nu är vi inne i den viktiga höstsäsongen och särskilt julhandeln kommer att bli avgörande för vilka konsekvenser som pandemin får för bokhandeln i Sverige, säger Maria Hamrefors, Bokhandlareföreningen, i samma pressmeddelande.
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
Tillväxten finns i de digitala kanalerna, medan fysiska kanaler gått bakåt. Fysisk bokhandel har, räknat i kronor, minskat försäljningen med 17,2 procent och dagligvaruhandeln med 4,5 procent, skriver föreningarna i rapporten.
I pengar innebär det att fysisk bokhandel gick från 690,9 till 571,8 Mkr, ett tapp på 119,1 Mkr jämfört med samma period 2019.
Internetbokhandel/bokklubbar har i gengäld ökat försäljningen med 11,5 procent och digitala abonnemangstjänster med 32,0 procent.
Prenumerationstjänsterna (Storytel, Bookbeat, Nextory och Bokus Play) hade därmed en försäljning på 742 Mkr jan-aug 2020. Vilket i sin tur innebär att de kommer att omsätta långt över en miljard kronor tillsammans under det här året.
Tittar man på de ungefärliga marknadsandelarna (i pengar) för de olika kanalerna under januari-augusti 2020 så ser dessa ut så här:
- Internetbokhandel/bokklubbar 1391,3 Mkr (48,8 %)
- Digitala abonnemangstjänster 742 Mkr (26,0 %)
- Fysisk bokhandel 571,8 Mkr (20,0 %)
- Dagligvaruhandel 145,7 Mkr (5,2 %)
Genremässigt har skönlitteratur samt deckare och spänning ökat mycket starkt. Skönlitteratur har ökat med 21,8 procent, räknat i kronor. Deckare och spänning har ökat med 21,3 procent, främst tack vare att detta är populära genrer i digitala abonnemangstjänster.
Barnböcker för åldern 9-12 år och facklitteratur har däremot minskat
med 3,6 respektive 7,6 procent.
Prenumerationstjänster större än fysisk bokhandel
“Det är tydligt att pandemin har missgynnat aktörer i fysisk butiksmiljö och varit gynnsam för digitala aktörer”, konstateras i rapporten som även visar att digitala abonnemangstjänster under de första åtta månaderna 2020 varit en större försäljningskanal än fysisk bokhandel. Det ska dock noteras att fysisk bokhandel har en stor försäljning under julhandeln samt att denna kanal har ett större bortfall bland uppgiftslämnare än vad digitala abonnemangstjänster har, vilket måste beaktas i en sådan jämförelse.
Formatmässigt står digitala ljudböcker ut som det format som ökat allra mest, motsvarande 42,1 procent räknat i kronor. Inbundna böcker ökar svagt med 1,0 procent och pocketböcker minskar med 12,1 procent.
Räknat i volym motsvarar uppgången under årets första åtta månader 20,0 procent eller knappt 7 miljoner böcker. Att volymen växer mer än intäkterna beror såklart på att priset på en bok sjunker när den säljs som en del av en prenumeration. En månads abonnemang kostar oftast mindre än en enda inbunden bok, samtidigt som den ger obegränsad lyssning och läsning.
LÄS ÄVEN: Topplistorna för andra kvartalet 2020 – alla format totalt
Så om vi studerar marknadsandelarna räknat i antalet exemplar (där en lyssnad/läst bok i en prenumerationstjänst då räknas som ett exemplar) får vi en annan bild som kanske skvallrar om framtiden.
- Digitala abonnemangstjänster 23,5 milj (58,3 %)
- Internetbokhandel/bokklubbar 9,2 milj (22,9 %)
- Fysisk bokhandel 5,1 milj (12,8 %)
- Dagligvaruhandel 2,4 milj (6,0 %)
Man kan säga att sex av tio böcker konsumeras i digitalt format. Men det är inte heller riktigt sant eftersom vi har biblioteksutlåning samt utlåning av böcker mellan privatpersoner. Å andra sidan så räknas i prenumerationstjänsterna endast lyssnade och lästa böcker som sålda – i de övriga kanalerna förblir en del av de sålda böckerna olästa, eller ej utlästa.
Nu återstår att se vad årets sista fyra månader innebär. Vi vet att de digitala prenumerationstjänsterna fortsatt öka under sommaren och knappast lär minska under september-december. Julhandeln är högsäsong för fysisk bokhandel – och nätbokhandel – av tradition. Kommer de att hämta in en del av tappet och därmed öka bokförsäljningen totalt till en ny rekordnivå? Eller blir julen 2020 den period då digitaliseringen av den svenska bokmarknaden når en tipping point?
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!