Adlibris stod för 51 procent av den fysiska bokförsäljningen i Sverige under augusti 2020. Den högsta månadsförsäljningen i företagets historia, enligt nätbokhandeln.
”Enligt senaste försäljningssiffrorna från branschorganisationen Bokinfo har Adlibris en marknadsandel på 51 procent i augusti månad. Det innebär att mer än varannan fysisk bok säljs av Adlibris”, skriver Adlibris i ett pressmeddelande.
Det handlar alltså faktiskt om 51 procent av marknaden räknat i kronor och därmed sannolikt ännu mer av volymen. Men det omfattar endast de företag som lämnar uppgifter till Bokinfo (som brukar uppskatta underlaget till 80 procent av den svenska bokmarknaden). Undantaget är viss direktförsäljning från förlags egna webbshopar och ett antal oberoende bokhandlar.
Adlibris har under det senaste året arbetat med lägga mer fokus på sin kärnaffär: böcker. Efter expansionen för några år sedan då man ville bli ett svenskt Amazon har det rensats i produktfloran (exempelvis stängs Type & Tell ner den 30 september). Adlibris själva har velat förbättra erbjudandet till kund och effektivisera sina processer. Ett arbete som börjar ge positiva resultat, menar de.
– Vi är oerhört stolta över det arbete vi har gjort. Redan innan pandemin såg vi att vi var på rätt väg och den riktningen har förstärkts under våren och sommaren. I augusti nådde vår försäljning all-time-high och vi har aldrig sålt för mer i en enskild månad i Adlibris drygt 20-åriga historia. Kundnöjdheten fortsätter att öka och vi kommer att fortsätta arbeta hårt med att förbättra kundernas upplevelse bland annat i leveransdelen och genom att inspirera till mer läsning, säger vd Jonas Karlén i samma pressmeddelande.
Värt att notera i sammanhanget är förstås att vi redan förra året såg att försäljningen av digitala böcker (främst genom streamingtjänster för ljudböcker och eböcker som Storytel, Bookbeat och Nextory) var högre i antalet exemplar än den av fysiska böcker.
Frågan inför hösten är givetvis om den fysiska bokhandeln och dagligvaruhandeln kan återta en del av den förlorade försäljning som coronapandemin (och i viss mån förstärkningen av en pågående trend) inneburit det senaste halvåret när vi närmar oss julhandeln eller om det blir en fortsatt kanalförskjutning från fysisk butik till ehandel och från fysiska till digitala böcker.
Och så den där lilla frågan om hur Amazons ankomst kommer att påverka Adlibris och Bokus marknadsandelar förstås. Kommer de främst att slåss med pris eller logistik?
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!