Kerstin Önnebo och Klara Härgestam gör podcast baserad på boken Bebis och Business. De ser podden som ett komplement till den tryckta boken.
I podden Bebis och Business, baserad på boken med samma namn som gavs ut av retorikern Klara Härgestam tidigare i år, bjuder författaren själv och samarbetspartnern Kerstin Önnebo in lyssnarna till en dialog.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Bebis och Business handlar om att vara både företagare och förälder och de utmaningar man stöter på när man försöker driva ett företag under bebisåren.
– Det är mitt jobb att analysera var målgruppen finns och hur de bäst kan ta till sig ett budskap. Genom att göra min bok Bebis och Business till podcast ville jag göra det möjligt att få bokens inspiration i örat under en barnvagnspromenad eller matstund, säger Klara i ett pressmeddelande.
Båda två är erfarna podcastare, de startade redan 2014 när podcasten var ny i Sverige. Klara har drivit poddarna Gör din röst hörd och Retoriskt, och Kerstin står bakom bland annat Skrivarpodden och Bokmässepodden.
Kerstin Önnebo menar att skönlitteratur fungerar fantastiskt i ljudboksformat men faktaböcker blir ofta krångliga och tråkiga när man läser in dem.
– Därför ville vi testa podcastformatet för böcker, ett format som är fritt och kreativt, säger Kerstin.
Podcastens format ger flexibilitet och möjligheten att ge fler nyanser till en frågeställning.
– Dessutom kan jag i podcasten berätta om saker som sagts utanför intervjun och vad som hänt sedan intervjuerna gjordes. Podden ger också möjlighet att skapa dialog med lyssnarna och läsarna, säger Klara.
Fördelarna med en podd grundar sig till stor del i det levande samtalet. Kerstin säger till Boktugg:
– Att kunna ge lyssnaren och läsaren mer material än det som finns i boken. Fler reflektioner, mer aktuella perspektiv.
Många fördelar, med andra ord. Vilka nackdelar kan det då finnas med att göra en podd istället för en ljudbok?
– Nackdelarna kanske kan vara att det inte är lika självklart att nå inbitna ljudbokslyssnare med en podd. Den finns ju inte tillgänglig på samma plattformar, säger Kerstin.
Till skillnad från en ljudbok (förutom om den lånas via biblioteket) är podcasts i de allra flesta fall gratis att lyssna på. Så hur får man egentligen ekonomi i en podd? Varifrån kommer pengarna?
– Vi tjänar inte pengar på podden i direkt mening, säger Kerstin. Det är svårt att bli rik på en podd, men det är också svårt att bli rik på en ljudbok. Vår podcast som bygger på boken ska ses som ett komplement till den tryckta boken. På så vis är podden en marknadsföringsinsats som syftar till ökad försäljning av den tryckta boken. Men för den som lyssnar är det också ett sätt att få del av boken men i ljudform och dessutom mer levande och interaktivt än vad en ljudbok kan erbjuda.
Podcasten Bebis och Business hade premiär i september 2020 och släpps till en början i 12 avsnitt. Kanske blir det fler.
– Det är det som är spännande! Vi kan göra fler avsnitt av responsen vi får om vi vill.
Har du några grundläggande tips till de som funderar på att göra en podd, vad är det viktigaste man ska tänka på?
– Att ha en tydlig tanke med vad du vill ge till lyssnaren och vem lyssnaren är. Det gäller ju all form av kommunikation, och en podd, även en inläsning av en bok eller en enmansshow är kommunikation. Testa att spela in några avsnitt och känn efter om ni fick sagt det som ni ville säga, om det blev rätt längd på avsnittet för innehållet. Fråga gärna folk vad de tycker och hur du kan förbättra podden. En av poddens fantastiska egenskaper är att den är flexibel, att man kan låta innehåll och format växa fram, säger Kerstin.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!