Bokförlaget Max Ström har anställt Johannes Sjöberg från Universal Music som ny förläggare, han kommer att jobba med bland annat uppdragsutgivning.
– Efter att ha jobbat med utgivning av musik i över 20 år är detta ett spännande steg. Jag tror verkligen på boken och i synnerhet Max Ströms böcker, som har både tydlighet och hög kvalitet, säger Johannes Sjöberg i ett pressmeddelande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Bokförlaget Max Ström expanderar och har därför anställt Johannes Sjöberg som ny förläggare, med honom inräknad blir de elva anställda. Han kommer att arbeta främst med partnerprojekt och uppdragsutgivning.
– Vi är otroligt glada för att Johannes börjar hos oss. Han är något av en kreativ vulkan och hans nätverk och professionalism kommer att betyda mycket för Max Ström. Vi ser verkligen fram mot att jobba tillsammans, säger förlagschefen Jeppe Wikström.
Johannes Sjöberg kommer närmast från Universal Music där han bland annat varit Creative Director. Han tillträder sin nya tjänst den 2 september.
– Vi har samarbetat med honom och Universal i flera projekt tidigare och känner varandra väl. Johannes har stor erfarenhet av att skapa nya projekt och affärer. Han är en samarbetsingenjör som har mycket gott rykte hos sina samarbetspartners, säger Jeppe Wikström till Boktugg.
Det var dock ingen head hunting bakom rekryteringen.
– Vi satte in en annons och han svarade bums. Jag blev väl inte överraskad, men väldigt glad att han sökte.
Vågar vi gissa att det kan bli några spännande självbiografier av musikartister på Max Ström de kommande åren?
– Vi har ju redan gjort böcker med Håkan Hellström och Veronica Maggio bland annat, men jag vill betona att Johannes har en bredare repertoar än enbart musik. Han kan tillföra mycket på alla håll och kanter.
Bokförlaget Max Ström fokuserar även fortsatt på bilddrivna fysiska böcker. De såg ett försäljningstapp under corona då firande av födelsedagar och skolavslutningar exempelvis ledde till färre presentboksköp, men i gengäld gjorde man andra projekt som en reseguide för hemestersvenskar som sålt väldigt bra.
— Kvalitetsboken har en oförändrad position. Att ge bort en fin bok till någon som firar sin 50-årsdag är något annat än ett Storytelabonnemang. En fysisk bok är allt annat än flyktig, vilket kan behövas i dessa digitala tider, säger Jeppe Wikström.
Ett område som Johannes Sjöberg ska jobba med är uppdragsutgivningar, något Max Ström sysslat med i 25 år.
– Vi har jobbat med många stora företag och organisationer och det har inte minskat.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!