Boktugg har 5 000 följare på Facebook – men det är mindre värt än någonsin

En ny milstolpe för Boktugg. 5000 personer gillar oss på Facebook. Egentligen borde det väl vara fler eftersom över 6200 prenumererar på nyhetsbrevet ... men alla kanske inte är på FB? Skärmdump och animation: Boktugg.

Klart vi ska fira: Boktugg har nu passerat 5 000 följare på Facebook. Men samtidigt som det är dyrare än någonsin att nå nya fans är de mindre värda.

I veckan nådde Boktugg en ny milstolpe: 5 000 personer gillar oss på Facebook. Tittar man på hur många som följer sidan så är de faktiskt ännu fler, så man kan säga att vi passerade 5 000 följare för ett bra tag sedan.

Vill du skaffa nya fans på Facebook så är det svårare än någonsin idag att göra det. I alla fall för en ”vanlig” sida som Boktugg där det mesta av vårt innehåll publiceras på sajten och i nyhetsbreven.

Som Boktugg berättat flera gånger har Facebook ändrat i sina algoritmer och successivt gjort att den organiska räckvidden (antalet personer som ser inlägg du gör som din sida) minskat kraftigt. Om du lägger upp ett inlägg på din Facebooksida kan du räkna med att 1-6 procent ser det.

Om många av dessa sedan gillar, delar eller kommenterar så leder det till att räckvidden ökar. Men det är extremt svårt att få viral spridning idag, jämfört med för bara två-tre år sedan.

Ännu svårare är det att få folk att gilla en sida. Eller rättare sagt, det kräver alltmer att du betalar Facebook för att de ska visa upp din sida för personer som kan vara intresserad av den.

En anledning är förstås att användare på Facebook efter ett antal år nu gillar mängder av sidor. Många gillar hundratals sidor. Nyhetens behag när det gäller att gilla sidor har försvunnit. Det här är också en anledning till den minskade organiska räckvidden. Om du gillar över hundra sidor och alla dessa lägger ut ett inlägg om dagen finns det inte en chans att Facebook ska hinna visa alla dessa för dig – plus inlägg från familj och vänner.

Alltså måste den som äger en Facebooksida allt oftare sponsra inlägg ifall man vill nå ut till fler än de allra mest engagerade.

Facebook är inte (längre) en plattform där det är gratis att marknadsföra sina produkter eller sin verksamhet. För många är det inte ens billigt längre, för andra kan det vara en extremt prisvärd marknadsföringskanal.

På Boktugg är vi i alla fall glada och stolta över att ni nu är över 5 000 personer som gillar vår Facebooksida. Ni får gärna gilla och dela alla våra inlägg så att vi kan nå ut till fler. Och tack för att ni läser Boktugg.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,