Storytel köper produktionsbolaget Earselect

Storytel köper ett av Nordens största produktionsbolag för ljudböcker, Earselect. Foto: iStock.

Storytel köper 80 procent av aktierna i ett av Nordens största produktionsbolag för ljudböcker – Earselect som har en skalbar molnbaserad plattform för ljudboksproduktion på distans.

– Jag är väldigt glad att välkomna Earselect till produktionsorganisationen på Storytel. Med våra gemensamma kunskaper, tekniska kompetenser och fantastiska personal är vi redo att gå in i nästa fas. Tillsammans kan vi skapa nya kvaliteter och ännu högre effektivitet till Storytels dedikerade produktionsverksamhet för att möta den växande globala efterfrågan på ljudböcker. Det kommer gynna Earselect, Storytel, alla förlag och – framför allt – ljudbokslyssnarna, säger Robert Holmström, Head of Global Production på Storytel, i ett pressmeddelande.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Storytel hoppas nu att som ny majoritetsägare dra nytta av “Earselects effektiva tekniska lösningar inom både traditionell produktion och distansproduktion” och stödja Storytels egna produktionslinje, men också “fortsätta att förse externa förlag med högkvalitativa och kostnadseffektiva produktioner på samma sätt som tidigare”. 

– Varje år producerar Storytel tiotusentals timmar ljudböcker för 20 marknader inom ett stort antal genrer och på över 25 språk. Earselects unika kvaliteter och deras tekniska lösningar kommer ge oss ännu större skala och snabbare och smidigare processer som både matchar det ökande globala intresset för kvalitativa ljudböcker och Storytels expansionsresa mot lönsam tillväxt, säger Robert Holmström. 

Earselect grundades 2017 av företagets VD, den svenska pionjären Rickard Källqwist, som gjorde sin första ljudboksproduktion redan 2005. Idag är Earselect ett välkänt namn inom den svenska och norska ljudboksbranschen, med många förlag bland sina kunder och över 40 produktionsenheter på den svenska och norska marknaden. 

Bolaget omsatte 9,2 Mkr under 2018 och gjorde ett rörelseresultat på 2,5 Mkr. Bokslutet för 2019 är inte offentliggjort ännu.

– Storytel känns som en perfekt ägare för Earselect. De har resurserna, skalan och kompetensen som krävs för att hela tiden utmana, vässa och utveckla plattformen och jag är övertygad om att det kommer att säkra och stärka vår position som ljudboksproducent i framkant, säger Rickard Källqwist, VD på Earselect. 

Storytel skriver att parterna kommit överens om att inte uppge köpesumman men att köpeskillingen “kommer inte ha en väsentlig påverkan på Storytel Groups finansiella ställning och kommer erläggas delvis kontant och delvis via en emission av aktier i Storytel AB (publ). Förvärvet väntas slutföras den 19 augusti 2020”.  

Storytel har varit flitiga med förvärven i sommar. Nyligen köpte de Islands största bokförlag och den största arabiska ljudbokstjänsten.

Analys: Precis som Spotify köper produktionsbolag och studios för podcasts börjar nu Storytel stärka sin position på produktionssidan för att kunna skala upp runtom i världen. Vad det innebär för andra förlag återstår att se. Enligt uppgifter till Boktugg kan Earselect ha så mycket som 60-70 procent av den svenska ljudboksmarknaden på produktionssidan – även om ett växande antal förlag nu startar ljudboksproduktion inhouse.

Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.


Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.