Bookbeat fortsätter växa – målet 400 000 användare och 500 Mkr i omsättning 2020

Bookbeat marknadsför sig intensivt under sommaren, bland annat i tunnelbanan. Foto: Pressbild.

Andra kvartalet ökade Bookbeat intäkterna med 82 procent jämfört med samma period 2019. Målet är nu att nå en halv miljard i omsättning för 2020 och 400 000 betalande användare.

– Ambitionen med BookBeat har hela tiden varit att skapa något som långsiktigt kan anpassa sig till nya tekniska förutsättningar och kundbehov. Den här våren har bygget verkligen testats och tack vare teamets fokuserade arbete har vi uppnått en otrolig tillväxt under en minst sagt utmanande tid för hela världen, säger Niclas Sandin, VD Bookbeat, i ett pressmeddelande.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Under det andra kvartalet 2020 ökade intäkterna med 82 procent i jämförelse med motsvarande period 2019. Kärnmarknaderna Sverige, Finland och Tyskland stod för den huvudsakliga tillväxten. Under kvartalet lade Bookbeat till Danmark och Polen som nya kärnmarknader i samband med att tjänsten översatts samt att rekrytering av lokala team har inletts.

Milstolpen 300 000 betalande användare passerades i april 2020 och efter det har det stora inflödet av nya användare fortsatt. Bookbeats målsättning är över 500 miljoner kronor i intäkter samt att passera 400 000 betalande användare under helåret 2020.

Vad är din känsla kring den svenska marknaden, växer den fortfarande totalt eller börjar det övergå till krig om marknadsandelar på en stabil marknad?
– Vi växer fortfarande bra på den svenska marknaden i absoluta tal nya betalande användare samt intäkter, däremot är den procentuella utvecklingen inte lika hög som tidigare år med anledning av att vi redan hunnit bli rätt stora här. Vår bedömning är att vi löpande tar marknadsandelar genom att växa snabbare än marknaden men att den långt ifrån har växt klart, säger Niclas Sandin.

”Under det andra kvartalet har utvecklingsarbetet fortsatt på BookBeat trots att den nu 80 medarbetare stora organisationen arbetat hemifrån. Förutom att tjänsten översatts till danska och polska har BookBeat även uppdaterat sitt kunderbjudande på den finska marknaden där den nya instegsprodukten BookBeat Basic nu erbjuds för 9.99 euro per månad”, skriver Bookbeat.

På den danska marknaden börjar det bli rejält trångt med aktörer som erbjuder ljudböcker i mobilen. I höst startar Chapter och sedan tidigare har nätbokhandeln Saxo en egen tjänst.

Den danska marknaden har nu snart fler ljudbokstjänster än den svenska – hur många tror du det finns plats för långsiktigt?
– Det har hittills bevisats att så länge tillväxten är hög finns det plats för massa spelare. På sikt när den tillväxten dämpas bör det antalet rimligen minska. Hittills har ingen marknad kommit till den punkten så det är svårt att hänvisa till någon empiri men min bedömning är nog att det på sikt bör bli runt tre spelare det handlar om per marknad, utöver jättar som Audible och Spotify som vi inte riktigt vet vad de kommer att göra.

I juni lanserades som Boktugg tidigare rapporterat tjänsten Bookbeat Insights som gör det möjligt för förlag att se hur många som faktiskt lyssnar eller läser igenom deras böcker.

I syfte att bidra till samhället har även tiotusentals skolelever i Sverige och Finland fått möjlighet att via Bookbeat gratis lyssna på och läsa böcker under det andra kvartalet. Något som givetvis också gjort att många nya människor fått prova på tjänsten.

– Under den här våren har människors ständiga behov av berättelser samt styrkan i ett erbjudande där de finns bara en knapptryckning bort bekräftats. Anledningen till att BookBeat i stark konkurrens på våra olika marknader fått en naturlig plats i över 300 000 människors vardag är att vi ständigt utmanar och utvecklar allt vi gör för att förtjäna användarnas tid. Siktet är nu inställt på att 2020, bara några år in i BookBeats tillväxtresa, passera milstolparna en halv miljard i intäkter och 400 000 betalande användare, säger Niclas Sandin.

Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,