Den norska bokförsäljningen sjunker räknat i norska kronor. Sedan 2016 med hela 662 miljoner NOK och 2019 sjönk den under fem miljarder för första gången på 14 år.
Den norska förläggareföreningen har släppt en tjock rapport kring utvecklingen i landet. Under 2019 sjönk bokförsäljningen med 4 procent till 4,95 miljarder norska kronor. Sedan 2016 är minskningen 662 miljoner NOK (-11,8 %). Det är försäljningen av tryckta böcker som sjunker och ökningen av digital försäljning räcker inte för att kompensera tappet.
Strömmade ljudböcker via prenumerationstjänsterna Fabel, Storytel och Ebok pluss ökade 43,1 procent när det gäller intäkter som landade på 263 miljoner NOK. Det var faktiskt mer än konsumtionen (+40,7 %) som steg till 5,2 miljoner lyssningar. Då ska man veta att det i Norge finns ett embargo som gör att nya titlar inte får släppas i prenumerationstjänster förrän efter 12 månader då man har fasta bokpriser.
Men inte ens den heliga gralen ”fasta bokpriser” har alltså räddat Norge undan digitaliseringens effekter. Ett exempel är bokhandeln som försäljningskanal – dem har på två år minskat 379 miljoner NOK till 2539 miljoner NOK.
Till skillnad från den svenska bokförsäljningsstatistiken omfattar den norska även försäljningen av läromedel. Denna minskade mest (-14,3 %) mellan 2018 och 2019. Mer än facklitteratur (-1,5 %) och allmänlitteratur (-2,1%).
Till skillnad från den svenska statistiken omfattar den norska även förlagens direktförsäljning. Denna ökade och står nu för 702 milj NOK liksom övrig försäljning 268 milj NOK. I dessa kanaler ligger prenumerationstjänster samt förlagens digitala läromedel.
Även i Norge sker alltså en rejäl omstöpning av bokbranschen. (Via Bogmarkedet)