Bookbeat Insights är namnet på en ny möjlighet för förlagen att ta del av läsar- och lyssnardata. Inledningsvis betyg och hur stor andel som slutfört en bok.
Boktugg har tidigare skrivit om det stora värde i form av användardata som prenumerationstjänsterna bygger upp till skillnad från med pappersböcker eller digitala böcker som läses via download. Storytel, Bookbeat och Nextory har under åratal fått en unik inblick i vilka titlar som verkligen fungerar som ljudböcker. När vi tog upp frågan lovade alla tre att de hade lösningar på gång för att dela med sig av data till förlagen.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
När danska Gyldendal nyligen gick ut med sina planer för en egen prenumerationstjänst (Chapter) i Danmark var det just möjligheten att äga denna användardata som framhölls. Vilket även framkom i vår intervju med Beat som utvecklat plattformen åt Chapter. (Beat har för övrigt ingen koppling till Bookbeat.)
Bookbeats samarbetsförlag har länge kunnat följa sina böckers dagliga konsumtion i portalen ”BookBeat for Publishers”. Nu lanseras det i portalen även en kundinsiktsmodul – ”BookBeat Insights”. I den kan förlagen till att börja med se sina böckers betyg samt ”finish rate”, ett mått som anger hur stor andel som avslutat en bok av alla som startat boken. Bookbeat visar även snittet inom olika genrer för jämförelse.
”Det här är en del av ett långsiktigt initiativ med ambitionen att BookBeat ska bli bokbranschens främsta insiktsmotor och svara på frågan vad människor på riktigt läser och lyssnar på digitalt”, skriver Bookbeat i ett pressmeddelande.
– Att dela med oss av kundinsikter till förlag ser vi som en del av det ömsesidiga samarbetet. Det ligger både i vårt och förlagens intresse att förstå vilka böcker våra kunder inte kan sluta läsa eller lyssna på. På sikt kan den här kunskapen användas till att bättre förstå läsarnas och boklyssnarnas behov och konsumtionsmönster, säger Jeanette Löfgren, Director Business Development på Bookbeat, i samma pressmeddelande.
Bookbeat Insights börjar erbjudas under juni till Bookbeats samarbetsförlag på den svenska marknaden. Men på sikt ska den finnas på alla Bookbeats kärnmarknader (vilket numera inkluderar Danmark).
– Den här tjänsten är såvitt vi vet unik i den svenska bokbranschen, och vi hoppas att den ska leda till kundinsikter som hjälper förlagen att ta fram ännu fler fantastiska och beroendeframkallande böcker. Det har varit mycket gissande kring vilka böcker och genrer som verkligen fungerar bra digitalt, och nu finns sanningen bara en knapptryckning bort, säger Jeanette Löfgren.
Uppdaterat: En Boktuggläsare ställde den relevanta frågan: vad menas med ”samarbetsförlag”? Vi skickade den vidare till Bookbeat.
– De förlag som vi rapporterar försäljning direkt till har tillgång till ”BookBeat for Publishers”, där insiktsmodulen alltså är en ny del. De kan själva logga in och ta del av kundinsiktsdata för sina böcker. Förlag som vi rapporterar försäljning till via tredje part/distributör har av naturliga skäl inte tillgång till rapporter just eftersom rapportering sker via tredje part, men de är välkomna att höra av sig till oss så hjälper vi till att ta fram kundinsiktsdatan för deras böcker, säger Jeanette Löfgren.
Vill du få insikter i vad Big Data innebär för bokbranschen? Läs då vårt Analysbrev i ämnet.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.