Nu har Bonniers bestämt sig. Redan före midsommar skrotas jordgubbarna och Strawberry förlag blir istället … Bazar förlag. Ett namn man redan ägde. Dessutom läggs satsningen på barn- och ungdomsböcker ner och Maja Lindqvist går till Bonnier Carlsen.
”Från och med juni 2020 blir vi Bazar förlag (…) Nu, liksom tidigare, satsar vi på att bygga upp en spännande och varierad lista med fokus på svenska projekt men även noggrant utvalda översatta titlar. Alltid med fokus på vår vilja att förädla och nå ut med starka berättelser”, skriver Rebecka Leffler, VD för Strawberry förlag, i ett mejl till författarna som är utgivna på förlaget.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Redan när Bonnier Books köpte Strawberry av Petter Stordalen så förklarade Håkan Rudels att man inte tänkte behålla namnet eftersom det var så starkt förknippat med hotellkungen och hans verksamheter.
Nu har förlaget valt en enkel och smidig lösning: Bazar förlag. Vars svenska del köptes av Strawberry Publishing i juni 2019 och redan är ett hyfsat starkt varumärke.
Bazar är ursprungligen ett nordiskt förlag med verksamhet i Norge, Sverige och Finland. Förlaget startades 2002 som ett oberoende förlagshus som framförallt ger ut översatt skönlitteratur, de största namnen har varit Lucinda Riley (som flyttades över till Strawberry), Bernard Cornwell och Paulo Coehlo. Förlaget har därmed redan en färdig hemsida, bara där sparar Strawberryfolket många timmars arbete.
En större förändring sker dock. Något som känns helt logiskt. Satsningen på barn- och ungdomsböcker avslutas innan den kommit igång på allvar (de första titlarna släpps i augusti).
Maja Lindqvist som rekyterades till Strawberry från Storytel i december 2019 kommer istället att börja jobba för Bonnier Carlsen som därmed tar över Strawberrys utgivningar. En intressant förstärkning för dem med tanke på hennes erfarenhet av ljudböcker.
– Jag är förstås superglad för att få in en sådan kraft som Maja in på Bonnier Carlsen. Hon har en bakgrund från flera olika förlag som är relativt unik och har dessutom jobbat mer med digital utgivning än de flesta. Så spännande. Ska bli roligt att jobba med henne i olika utvecklingsprojekt framåt. Bonnier Carlsen är inne i en ganska spännande period där vi rekryterar inom flera områden och det finns förstås en tanke med detta; vi vill bli ännu bättre och starkare inom flera områden och i det pusslet blir Maja en nyckelspelare, säger Mattias Fyrenius, förlagschef på Bonnier Carlsen, till Boktugg.
Ett av de projekt som följer med in där är utgivningen av ett antal titlar från Storytel Kids Original. Vem hade för ett år sedan anat att Bonnierförlagen skulle ge ut Storytels ljudböcker i pappersformat? Förmodligen lika få som anat att Bonniers skulle köpa Strawberry.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!