Adlibrisgruppen ska öka fokus på kärnområden. Dit räknas inte längre köksprodukter. Därför förvärvar KitchenTime nu nätbutikerna Kökets Favoriter och Makujakauppa av Adlibris.
– Kökets favoriter och Makujakauppa är två välkända varumärken i sitt segment med stor potential. I vår strategi att fokusera på vår kärnverksamhet har vi dock konkluderat att vi inte kan genomföra de investeringar som är nödvändiga för att bli framgångsrika inom kökssegmentet. Det resulterade i att vi inledde en diskussion med KitchenTime, som har en stark position inom sitt segment, och är glada över att vi nått en överenskommelse. De känner väl till sin marknad och vi är övertygade om att de kommer lyckas förvalta Kökets Favoriter och Makujakauppa på ett bra sätt, säger Jonas Karlén, vd på Adlibris, i ett pressmeddelande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Adlibris växte under ett antal år åt alla håll med förvärv och uppstart av olika nätbutiker. Nyligen såldes exempelvis Roligaprylar.se till två anställda, den nätbutiken köpte Adlibris så sent som 2017.
I sitt fortsatta arbete med att öka fokuseringen på kärnverksamheten väljer Adlibris att sälja av nätbutikerna inom kökstillbehör.
KitchenTime visar nu stark tillväxt efter att ha gjort ett omställningsår med fokus mot lönsamhet under 2019. Under de senaste åren har bolaget investerat i ett högautomatiserat lager med mycket utrymme för tillväxt. Det ger förutsättningar för kostnadssynergier vid konsolidering och ger möjlighet att ge ett attraktivt kunderbjudande med snabba leveranser.
– Vi tror på konsolidering av köksvertikalen och givet den lönsamhetsomställning vi gjort av verksamheten senaste året och den höga efterfrågan som vi märker av så var det här ett naturligt läge att göra en affär. Kökets Favoriter och Makujakauppa är fina varumärken som kompletterar våra befintliga nätbutiker väl och som vi ser fram emot att utveckla vidare, säger Joel Falck, vd på KitchenTime, i samma pressmeddelande.
Överlåtandet beräknas ske inom de kommande veckorna. Köpesumman är konfidentiell.
KitchenTime Group består sedan tidigare av varumärkena KitchenTime och Confident Living med försäljning över hela norra Europa. Sortimentet består av 40 000 produkter för köket och hemmet på det robotiserade lagret i Eskilstuna. Bolaget har 40 medarbetare vid kontoret i Uppsala och lagret i Eskilstuna.
Inom Adlibrisgruppen återstår nu endast nätbokhandeln Adlibris (samt fysiska butiker), Discshop och Odla.nu (e-handel, mötesplats och inspirationskälla för alla som är intresserade av växter, odling och trädgård). Frågan är om ytterligare någon sajt kommer att säljas av. Discshop känns som en naturlig del av Adlibris sortiment – medan Odla.nu kanske kan ses som ett arv från den vildvuxna tiden?
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!